dinsdag 14 oktober 2014

Rare Rus

'Ha, militair!' klinkt het in een zwaar Russisch accent achter me, als ik op een bankje op de Bemmelsedijk zit te verrekijken. Een eind voor me zwemt een dertigtal slobeenden in een plas water en maakt een wulp zijn kenmerkende koerlie-geluid. Op mijn schoot ligt een vogelgids. Een kruising tussen Gérard Depardieu en de grootvorst uit Lucky Luke stapt van zijn brommertje af, loopt met ferme pas naar me toe en ploft - naar mijn zin iets te dichtbij - naast mij neer. 

Ik ben wel eens als jongedame aangesproken maar voor een militair heeft men mij nooit eerder aangezien. Oké, mijn outdoorbroek en -pet zou je nog voor een soldatenkloffie kunnen aanzien. En mijn 'antieke' verrekijker zou best wel eens uit het leger afkomstig kunnen zijn. Maar mijn smalle schouderpartij, en de delicate handjes waarmee ik het ding vasthoud, zouden toch boekdelen moeten spreken. 

'Mooie verrekijker! Mag ik?' Hij wacht mijn antwoord niet af en steekt een van zijn grote klauwen naar mij uit. 'Prachtig!' roept hij, terwijl hij met het ding over de Waal uitkijkt. 'Ik heb drie thuis! Jij militair?' Uit zijn jas haalt hij een plastic tasje met camouflageopdruk ter verduidelijking van de term 'militair'. Ik antwoord ontkennend. 'Jij student?' (Hij heeft inmiddels mijn vogelgids ontdekt.) Ik leg hem uit dat ik als hobby naar vogels kijk. 'Ah, wat is jouw baan?' 'Striptekenaar' zeg ik en ik zie hem verbaasd opkijken. Ter verduidelijking maak ik er wat tekenbewegingen bij met mijn rechterhand. 
Zijn verbazing wordt er alleen maar groter op en ik bedenk me dat hij waarschijnlijk alleen het woord 'strip' herkent maar dan in een heel andere context... 'Schilder' maak ik er maar snel van. En dat begrijpt hij. 'Verdient dat goed?' 'Nee, dat valt vies tegen.' 

'Ik moet plassen!' roept hij opeens. 'Oei, dat is een probleem', antwoord ik. 'Ha ha ha! Maar niet voor jou!' Hij wil nog een keer door mijn kijker kijken - 'Allemaal eendjes!' - en zegt dan dat het koud is. Ik beaam dat en grijp snel mijn kans om te kunnen opstappen. Van beweging word je immers weer warm, zeg ik hem. 'Dat jouw fiets?' Met snelle pas loopt hij op mijn oude fiets af. 'Grote ketting!' roept hij en wijst naar het om mijn zadelstang gedraaide fietsslot. 'Ja, dat is een grote ketting', bevestig ik maar. Ik haal mijn fiets van het (andere) slot en wens hem een prettige dag verder. Gérard antwoordt niet, loopt met - wederom - ferme pas naar een wat verderop staand kunstwerk en haalt zijn ongetwijfeld imposante, Russische geslacht uit zijn broek voor een plas.

Bemmelse waard

- Wulp
- Buizerd
Ik zag opvallend veel buizerds. Enkele van behoorlijk dichtbij.
- Torenvalk
- IJsvogel
Tot mijn verrassing zie ik hem voor het eerst in de Bemmelse waard een drietal keer voorbij flitsen.
- Slobeend 
- Winterkoning 
Weer een vogel die de tuinloze Mars aan z'n geluid herkent! In de praktijk leer je de geluiden toch een stuk beter dan van een cd'tje.
- Grote zilverreiger 
- Aalscholver 
- Meerkoet 
- Wilde eend
- Blauwe reiger
- Kuifeend
- Grauwe gans
- Fuut
- Staartmees 
- Koolmees
- Kolgans

- Gaai
- Ree

Twee reeën die zich vanaf de Bemmelsedijk, aan de rand van een bos, onbespied achtten maar daarbij niet op de scherpe blik van ondergetekende rekenden. Ha!
- Grote bonte specht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten