vrijdag 23 januari 2015

Kuifmees, kleine bonte specht en keep

Kuifmees (eindelijk!), kleine bonte specht (nieuw!), goudvink (prachtig!), ijsvogel (altijd leuk!), putter (wel twintig!). Topvogeldag!

Het was aan de frisse kant; mijn verrekijker hing als een ijsklomp om m'n nek, maar jee o jee, wát een leuke vogeltjes heb ik gezien!

Beek-Ubbergen / Wylerbergmeer / Ooijpolder


- Michael Jackson-merel
Het beestje had witte leucisme-vlekken over z'n hele lijfje.
- Boomklever
- Grote bonte specht
- Roodborst
Tot op een meter afstand bleef-ie gewoon rustig op z'n tak zitten. Ik bood hem nog even mijn hand aan, en nodigde hem uit om erop te gaan zitten, maar dat aanbod sloeg hij af. (Ik heb 'n malle fantasie dat ik met staartmeesjes kan praten, en dat ze het leuk vinden om om me heen te fladderen, en op m'n handen, armen en hoofd te gaan zitten klessebessen.) (Ik heb voor maandag een afspraak met m'n huisarts staan.)
- Winterkoning
- Vink
- Koolmees
- Pimpelmees 
- Heggenmus 
Ik heb in mijn leven meer ijsvogels dan heggenmussen gezien, bedacht ik me vandaag.
- Staartmees 
'Psst, psst!' fluisterde ik naar ze. Maar ze kwamen niet nieuwsgierig dichterbij.
(Ik heb voor maandag een afspraak met... O, dat had ik al gezegd.)
- Glanskop
Hij zat in het bos en hij riep 'pit-tsjoe, pit-tsjoe!'. Glanskop dus, en geen matkop.
- Boomkruiper 
- Goudvink
Zo'n mooi vogeltje! Wel zielig dat-ie geen nek heeft.
- Kuifmees
En daar was-ie dan eindelijk; de kuifmees. Twee keer eerder méénde ik hem te zien, maar nu had ik hem kort, maar krachtig écht in beeld.
- Keep
Flinke snavel, witte onderkant, oranje, zwarte kleuren en een 'hoekig' kopje. Dat moet een keep geweest zijn. Mijn tweede 'nieuwe' vogel van vandaag!









- Kramsvogel
- Koperwiek 
Beide vogels zaten in groepjes op het voetbalveld bij het Wylerbergmeer. Gemengd met nog wat merels en spreeuwen.
- IJsvogel
- Aalscholver 
- Kuifeend
- Grauwe gans
- Fuut
- Kleine bonte specht
Ik hoorde iets tegen een tak tikken en zag op een vijftal meter afstand, boven m'n hoofd, mijn eerste kleine bonte. 'Nieuwe' vogel nummer drie van vandaag! Een vrouwtje; er was geen spikkeltje rood te bekennen. Mijn vogeldag werd steeds beter!
- Putter
Fietsend langs Het meertje, in de opkomende schemering, hoorde ik een vogeltje even tsjilpen. Ik reed erlangs, zag alleen een zwart silhouet, maar besloot toch maar even te keren. Bleek er zomaar een twintigtal zwijgzame puttertjes vlak bij elkaar in een boompje te zitten! (Langs hoeveel prachtige schouwspektakels (ja, ik weet dat dit woord niet bestaat) zou ik tot nog toe niet ongemerkt voorbijgefietst zijn, vraag ik mij nu af.) Heel even vlogen ze kwetterend op. Zou de passerende buizerd in de verte ze hebben doen laten schrikken?
- Buizerd
(Dus.)
- Sperwer
Leuk, ik begin hem te herkennen! Aan z'n slanke postuur, lange staart, en vooral zijn manier van vliegen: snelle vleugelslagen, gevolgd door korte glijperioden.
- Blauwe reiger
- Grote zilverreiger 
- Kolgans 
- Nijlgans 







- Dwerggans 
In de verte zag ik twee kleine ganzen naast twee grauwe ganzen staan. Te klein voor kolganzen, dacht ik, maar ze leken er wel op. Ook op flinke afstand viel de witte bles boven de snavel behoorlijk op. Dwergganzen! Denk ik tevreden als ik het beestje digitaal opspeur. Maar dan lees ik dat die elk jaar gemiddeld vijftig keer gezien worden. Wéér een geval van te mooi om waar te zijn?
Edit: vast. Ik lees dat de kolgans kleiner is dan de grauwe gans. Maar ja, hoeveel kleiner...? (Ik ben eigenwijs.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten