vrijdag 24 april 2015

Boompieper















Om vier uur 's nachts stapte ik verrassend moeiteloos uit bed, met als doel de zon te zien opkomen in het Reichswald. Onderweg kwam ik tot de conclusie dat iemand die zo moeiteloos verdwaald als ik, beter niet in het pikkedonker de route naar het bos kan improviseren. Anderhalf uur later kwam ik aan. Onderweg natuurlijk wel alle vogeltjes wakker horen worden. En zonder mijn uitgebreide omweg had ik nooit dat geelgorsje in het akkerland zijn fluitriedel zo beeldschoon horen voordragen. (Wat ik dan wél had gezien zullen we nooit weten...)

Reichswald / Heumensoord 

- Geelgors 
- Zanglijster 
- Roodborst 
- Zwartkop
- Grote bonte specht
- Ree
In het bos vóelde ik iets naar me kijken. In de verte zag ik een struikje in de vorm van een ree. Maar het struikje begon weg te lopen, samen met een ander struikje, en bleek dus een échte ree te zijn. Later op de dag zag ik nog twee zwarte stipjes die twee bruine reetjes bleken te zijn.
- Gaai
- Eekhoorn 
Lang niet gezien. Twee mooie exemplaren.
- Vink
- Koekoek (geluid)
Mijn eerste koekoeksgeluid sinds ik officieel vogels kijk. Dit jaar ga ik hem ook nog eens echt zien. Vast.
- Matkop
- Graspieper
- Winterkoning 
- Tjiftjaf 
- Zwart-wit bosvogeltje
Ik zag hem in de verte wegvliegen. Vermoedelijk mijn eerste waarneming van een bonte vliegenvanger. Maar ik tel hem niet, misschien was het wel een ekster, gekrompen in de was.
- Ringmus
- Boerenzwaluw 
-Torenvalk
- Buizerd 
- Mierenhoop
Grote hoop. Het krioelde van de mieren. Moet ik die ook nog leren determineren? En dan met een microscoop op pad? Ik geloof dat ze rood waren, in ieder geval.
- Roodborsttapuit 
Paartje op de Heumense heide.
- Boompieper
Hij steeg op uit, en landde in een boom. Zijn roep had iets vinkachtigs. (Met de nodige fantasie dan...) Nieuwe vogel!
- Staartmees

Om half een 's middags was ik weer thuis, en voor de rest van de dag een beetje slaperig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten