zondag 5 april 2015

Eerste paasdag

Geen eieren gevonden vandaag. Wel drie reetjes, een paartje roodborsttapuit en twee geelgorzen. En een hoop paashazen. 

Twéé geelgorzen!

Ooijpolder / Millingerwaard 

- Vink
- Knobbelzwaan 
Fietsend op de Kerkerdomse dijk vertraag ik mijn vaart om de van rechts op mij afvliegende knobbelzwanen, op slechts een vijftal meter afstand voor mij langs te zien trekken. Begeleid door het karakteristieke, zingende zwaanvleugelgeluid.
- Pimpelmees
- Buizerd
- Kievit 
Het was me al eerder opgevallen; kieviten zijn voor de duvel niet bang. Een overvliegende buizerd werd door een vijftal kieviten van alle kanten aangevallen, waarbij hij verschillende keren abrupt moest uitwijken om niet in fysiek contact te komen met zijn belagers. Een buizerd op een boompje, tweehonderd meter verderop, sloeg het allemaal gade (hij had zelfs geen aandacht voor mij op m'n fiets), en kneep er stiekem tussenuit, laag over de grond vliegend achter een rij bomen en struiken.
- Roodborst 
- Winterkoning 
- Koolmees 
- Grote bonte specht
- Kuifeend 
- Krakeend 
- Aalscholver 
- Haas
- Konijn- Fuut
- Ooievaar 
- Tjiftjaf 
- Scholekster 
- Grauwe gans
De kolganzen zijn geloof ik weer naar het noorden vertrokken. Je ziet sowieso stukken minder ganzen.
- Witte kwikstaart 
- Grote zilverreiger 
- Ree
Drie reetjes, honderd meter naast het nest van de Kekerdomse ooievaars. Wonderbaarlijk hoe zo'n ree zich onzichtbaar kan maken in het riet. Met moeite kun je twee ogen en een dikke, zwarte neus ontwaren.
- Mannetjesfazant 
- Grote Canadese gans
- Nijlgans 
- Geelgors 
Twee stuks. Helaas zag ik ze maar heel kort. Maar van deze determinatie ben ik een stuk zekerder dan van de determinatie van mijn eerste geelgors. (Al zou ik niet weten wat dat anders geweest had kunnen zijn.)
- Roodborsttapuit
- Graspieper 
Eerst fladdert het beestje, luid kwetterend, recht omhoog een honderdtal meter de lucht in, om zich vervolgens met parachutevleugels naar beneden te laten vallen.
- Spreeuw
Een vijftiental spreeuwen in een weiland, wild spartelend in een plas water, hun kopjes onderdompelend. Continu afgewisseld door spreeuwen uit een nabije grotere groep. Prachtig gezicht.
- Torenvalk 
In een boompje. Ik heb wel tien minuten naar het ruggetje zitten kijken, afvragend wat voor merk het was, maar het moet wel een vrouwtje torenvalk zijn geweest.
- Ringmus
- Putter
Klein groepje overvliegende distelvinken in silhouet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten