zaterdag 26 november 2016

Vogelquizzen

Een vogelares die ik op jacht naar de middelste zaagbek tegenkwam, meende dat ik al veel wist over vogels. Dat valt te bezien, als je het mij vraagt. Al begint er inmiddels wel een béétje schot in mijn kennis te komen. Ik vertelde haar dat ik o.a. regelmatig vogelquizzen speel om een betere vogelaar te worden. Op de vraag waar ze die kon vinden moest ik haar het antwoord schuldig blijven. Dat wist ik niet uit m'n hoofd. Maar wellicht googelt ze langs mijn blog en dan vindt ze de volgende links: 

Vogelvisie vogelquiz beginner: 15 foto's.
Makkie!

Vogelvisie vogelquiz gevorderd: 15 foto's.
Twaalf, dertien foto's goed lukt me nog wel. 

Vogelvisie vogelquiz geluiden: 15 geluiden.
Eén fout zojuist! Toevalstreffer of voor gevorderden best te doen.

Determinatiequiz: herken de vogels: 10 - 135 foto's.
Voor gevorderden makkelijke quiz.

VWG De Peel vogelquiz: foto's raden tot de dood volgt.
'Hondsmoeilijk' noemde ik deze quiz toen ik begon met vogelen. En veruit de moeilijkste van de hier genoemden. Wel leuk om na verloop van tijd te ontdekken dat je er steeds ietsje beter (minder slecht) in wordt. (En zojuist speelde ik hem per ongeluk beter dan ooit.)
Edit: jammer, blijkbaar is hij verwijderd.

Op de vogel-app Tjilp! Vogelzang uit West-Europa (€ 4,49) vind je ook een leuke quiz. Raad de juiste vogelfoto bij het geluid. Drie levels. Respectievelijk tien, vijfentwintig of vijftig vragen. En, heel leuk, je kunt een eigen op maat gemaakte quiz samenstellen. Voor je het bos in gaat nog even alle bosvogelgeluiden oefenen bijvoorbeeld.

De quizzen geven na herhaaldelijk spelen natuurlijk wel een vertekend beeld van je vogeltalent. Je hebt dan stiekem de foto's uit je hoofd geleerd. Desalniettemin een leuke en leerzame bezigheid.

Mocht je nog een vogelquiz weten die het vermelden waard is, reageer dan s.v.p. in het reactiegevalletje hieronder. Bij voorbaat dank!

Edit: onlangs gevonden vogelquizzen die ik later nog eens moet beoordelen:

BirdID-website / BirdID-app iTunes / BirdID-app Android

Vogelquiz.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten