zondag 6 maart 2016

Ezelsbruggetjes voor vogelgeluiden

Vijfendertig groenlingen in een boom, da's nog mooier dan het winnen van de Stripschappenning! Of nou ja, het gaat een beetje gelijk op...


Vanmorgen een IVN-vogelfietsexcursie in de Bemmelse waard gehad, vanmiddag door mijn eigen omgeving gewandeld. Daar kom je ook zomaar een goudhaantje, een grote bonte specht of drie groenlingen tegen. Geleerd op de excursie: de heggenmus begint heel spontaan te zingen en kapt het liedje plotsklaps af. En één van de geluiden van de koolmees klinkt als een fietspompje. Een ezelsbruggetje! Daar moeten er ongetwijfeld meer van zijn. Even googelen:


Koolmees: fietspompje
Fluiter: pingpongballetje
Braamsluiper: drilboortje
Zwarte roodstaart: kiezelsteentjes
Spotvogel: elastiekje
Tuinfluiter: haastige merel
Boomkruiper: kinderfietsje
Geelgors: 'Mama, mama, mag ik ijssssssssssss'
Europese kanarie: derailleurtje

(Nu nog een ezelsbruggetje verzinnen om derailleurtje te kunnen onthouden.)


Vink: 'Wie wie wie is de moeder van Christus gewéést?'
Fitis: 'Het is mooi weer vandaag maar het blijft niet zo'
Roodborst: nat scheidsrechtersfluitje
WinteRRRRRkoning: 'rollertjes', dus veel rrrrr-en in z'n melodie

En nog een paar. (Van een pagina die niet meer online blijkt te staan.) Met wat doublures.

Roodborst: een bandrecorder die snel wordt teruggespoeld
Zanglijster: 'Kiss me, kiss me, do it quick'
Houtduif: 'Mijn opoe is dood, mijn opoe is dood'
Boomkruiper: 'De dure tied is veurbie'
Vink: 'Aarrrrrrrrdappels schillen voor Jan de Bie'
Roodmus: 'Please to meet you'

Eentje van het waarneming.nl-forum.

Kleine karekietKrrr... krrr... krrr... iet ...iet ...iet,
je hoort me wel, maar ziet me niet!

Via deze link download je een document op de site van de Vogelwerkgroep Koudekerk / Hazerswoude e.o. Daarop kun je nog veel meer handige ezelsbruggetjes vinden. Té veel om hier zomaar schaamteloos over te typen.

Mars' waarnemingen van vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten