dinsdag 20 juni 2017

17-06-17



En toch voel je je na veertien uur fietsvogelen beter dan na een paar uurtjes zitten achter je computer/tekentafel. (Ik tel het kontgebeuren even niet mee…)

In de vorige drie berichtjes had ik al wat vogelfoto-oogst van afgelopen weekend laten zien. Maar ik heb nog wat restjes om te delen.



Deze putter geeft een stevige hint naar zijn andere naam. Distelvink.



Zwarte stern. Hij (zij?) is z’n prachtkleed ('grotendeels zwart met asgrijze onderdelen') zo te zien alweer aan het kwijtraken.



Eerst dacht ik aan een hybride wilde eend x nijlgans. Maar ik weet niet of die het met elkaar doen en of dat biologisch gezien überhaupt mogelijk is. Dus ik maakte er maar een soepeend van. Het blijkt echter een krakeend te zijn. Zo had ik hem nooit eerder gezien.



Een vogel die je makkelijk over het hoofd ziet omdat-ie zeer algemeen voorkomt. Maar wát een prachtbeestje is zo’n vink eigenlijk als je hem goed bekijkt.



Hetzelfde geldt voor dit vrouwtje rietgors. (Of is het een juveniel?) Het lijkt wel of ze haar kopje in Nieuw-Zeeland heeft laten tatoeëren! Maar dan gelukkig niet in de standaard tatoeagekleur schimmelgroen.



Vliegende roofvogelsilhouetten altijd even fotograferen. Leerzaam om thuis nog eens goed te bestuderen. Of puur om erachter te komen wat je eigenlijk gezien hebt. In dit geval een bruine kiekendief.



In dít geval meende ik met een slechtvalk te maken te hebben. Omdat hij op twee scholeksters afdook. Maar het is een boomvalk. Die wellicht een libel tussen de scholeksters had gesignaleerd.



Een juveniele witte kwikstaart en een juveniele gele kwikstaart nemen gezellig samen een bad. (In werkelijkheid joeg de een de ander weg.)



Een troep grauwe ganzen, vlak voordat ze door een auto van de weg werden geclaxonneerd.



Knobbelzwaan. Zou zo’n knobbel eigenlijk nog ergens voor dienen?



Torenvalkjes. Potentiële prooien bespiedend. Maar nog net te jong om uit te vliegen. (Geloof ik.)



Deze foto van een juveniele roodborsttapuit is van een paar dagen later. Maar ik smokkel hem er nog even bij omdat-ie zo mooi belicht is.



En deze foto(collage) is van gisteren. Een mooie blauwborst ga ik jullie natuurlijk niet onthouden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten