zondag 4 oktober 2015

Excursie Oosterhoutse waard

Mijn brakke lichaam moest even uit bed gepeuterd worden, om vermoeid door de Oosterhoutse waard te kunnen slenteren, maar we hebben vandaag eindelijk weer eens echt gevogeld. Lees: mét verrekijker. Hoogtepunt van de IVN-excursie — al is 'hoogtepunt' misschien niet helemaal een gepast woord — was het gevonden dode, jonge puttertje, dat ik best achterover had willen drukken om thuis te kunnen natekenen. Maar een mevrouw was me te snel af. Volgende keer beter.

Oosterhoutse waard

- Nijlgans
In de lucht herkenbaar aan de witte achtervleugels, aldus één van de gebroeders excursieleiders.
- Roodborsttapuit
Die lijken steeds meer jaarvogel te worden in Nederland. Aldus de andere gebroeder excursieleider.
- Grote zilverreiger
- Blauwe reiger
- Tjiftjaf
- Vos
Ik heb 'm gemist. Maar hij zat er wel.
- Kolgans
Sinds een drietal weken weer volop aanwezig in Nederland. Hun geluid is wat hoger dan dat van de grauwe gans.
- Graspieper
- Aalscholver
- Krakeend
- Knobbelzwaan
- Waterhoen
- Kuifeend
Witte onderbuik.
- IJsvogel
Twee stuks. Mooi te bekijken terwijl ze over het water en langs wat boten vlogen.
- Grauwe gans
- Kokmeeuw
In de zomer met chocoladebruine kop, vandaag met koptelefoontje op. Donkere ondervleugel.
- Putter
In de verte vloog een zwerm van wel tweehonderd puttertjes. (Volgens de berekeningen van de excursieleiders.)
- Smient
- Kievit
Ook al een hele zwerm.
- Fuut
- Buizerd
- Witte kwikstaart
- Tapuit
De zeldzaamste vogel van de dag, als ik me niet vergis.
- Torenvalk
- Zwavelzwam
- Roek
- Pimpelmees
- Huismus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten