maandag 5 oktober 2015

Grauwe klauwier

Soms is vogelen net dierentuinbezoek. Je besluit (toch maar zonder zware verrekijker) door de Ooijpolder te wandelen, neemt bewust de route door een straat waar al een paar dagen een juveniele grauwe klauwier is gesignaleerd, en hoeft je vervolgens alleen maar in de richting van de aanwezige fotografen te begeven om het beestje met eigen ogen te kunnen aanschouwen. Lang niet zo leuk als een eigen ontdekking natuurlijk, maar dat ik eindelijk weer eens een nieuwe Gelderse vogel heb gezien maakt veel goed.

Ooijpolder

- Grote gele kwikstaart
Ik viel gelijk al met m'n neus in de boter. Ook zonder verrekijker was het genieten geblazen van maar liefst drie grote gele kwikstaarten bij het Hollands-Duits gemaal. Met prachtige, lange, wippende staartjes.
- IJsvogel
Op dezelfde plek zag ik ook nog een ijsvogeltje wegvliegen. Het is tegenwoordig bijna onmogelijk om géén ijsvogel tegen te komen! Het is een topjaar voor die blauwe rakkers. Hopelijk vriezen er komende winter een hoop dood, want een ijsvogelwaarneming moet wel een beetje bijzonder blijven vind ik...!
- Buizerd
- Fuut
- Torenvalk
- Blauwe reiger
- Grote zilverreiger
- Witte kwikstaart
- Aalscholver
- Putter
- Grauwe klauwier
Twee fotografen stonden erbij. De eerste op slechts een viertal meter afstand. Totaal niet schuw, dat fraaie beestje. Vanuit een boomtop zat hij o.a. op hommels te jagen. Jammer dat het geen volwassen mannetje was, maar ik heb toch wel zin om hem nog eens goed met mijn verrekijker te gaan bekijken.
- Steenuil
Ik zag hem van een afstand nog net wegvliegen. Eén van de eerdere fotografen had hem nog wel kunnen schieten.
- Waterhoen

(Voor de plaatjesliefhebbers; al 'mijn' vogels blijken gefotografeerd te zijn.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten