dinsdag 31 oktober 2017

Mijn boom

(Laatste update: 07-10-18.)

Tegenover mijn huis staat een paardenkastanjeboom. 
In dit blogbericht ga ik bijhouden welke vogels er vanaf september 2014 zoal een bezoekje aan brengen. Ik hoop natuurlijk op een pelikaan of ruigpootbuizerd.

Mijn boom

- Houtduif 04-09-14
- Kauw 10-09-14
- Koolmees 20-09-14
Een drietal jonkies.
- Pimpelmees 30-10-14
Een drietal piepkleine pimpelmeesjes. Driftig peuterend aan de kale takken. Ze zaten geen moment stil.
- Merel 05-11-14
Zou een roodborstje mijn boom ook aandurven? O, wat zou ik blij zijn met een roodborstje!
- Turkse tortel 01-12-14
- Ekster 31-12-14
- Vink 12-03-15
Ach wat een leuk begin van de dag; een vinkje in mijn boom. En ik herkende hem aan z'n zang! Die onlangs op m'n iPad geïnstalleerde vogelgeluiden-app is echt fantastisch!
- Roodborst 27-04-15
Ik hoor een roodborst in mijn boom. Helaas heeft iemand er allemaal bladeren voor gehangen.
- Boomkruiper 13-01-16
- Staartmees 31-10-17
Eindelijk weer eens een nieuwe vogel in mijn boom. Staartmeesjes. Zes stuks maar liefs! En een paar uur later, niet in mijn paardenkastanje- maar een andere keukenraamboom: een grote bonte specht. Die zich ook nog door mijn ongewassen raam liet fotograferen.
- Gaai 07-10-18
Krijsende gaai ravot met een ekster.




31-03-18

Grote bonte specht. Niet in 'de' boom. Wel waarneembaar vanuit mijn keukenraam.

29-12-14
Als ik een koolmeesje hoor en door de lamellen naar buiten kijk, wordt de bioloog in mij wakker. Vanuit 'mijn boom' fladdert het beestje enkele malen naar de lamp van een lantaarnpaal om daar, ondersteboven buitelend, de rand af te zoeken naar voedsel. Afgrijselijk omgekomen gebraden insecten? Even later voert hij dezelfde actie uit op de lantaarnpaal aan de overkant van de straat. Een pimpelmeesje laat ook nog even zijn koppie zien.

23-02-15
Chainsaw massacre. Een wel heel vreemde vogel deze keer.
Een man op een hoogwerker verwijdert met een kettingzaag grote stukken takken van mijn boom. 'Au, au, niet doen!' kermt het slachtoffer. Tevergeefs. Voorlopig zal ik tegen bruingele amputatiewonden moeten aankijken.

18-03-15
Drama! Ik hoor een vogelgeluid dat me wel bekend voorkomt, maar dat ik niet kan thuisbrengen. Ik zoek mijn boom af, en zie helemaal bovenin een vogeltje zitten. Snel pak ik mijn verrekijker erbij, om nog nét te kunnen zien dat ik hem niet herken. Beige beestje. Spits, dun en vrij lang snaveltje. Z’n kop leek wat donkerder te zijn. Meer determineertijd gaf hij me niet. Weg was-ie. Roep: 'tu-du tu-du tu-du’. Qua gelijkenis leek hij een beetje op een fitis, en op een vrouwtje zwarte roodstaart (dat zou voor mij een 'nieuwe’ vogel zijn! In m’n eigen boom!) Maar die kloppen niet qua geluid. Wat een ellende!
















(Heel ruw schetsje, klopt weinig van, vrees ik.)




22-03-18

Zingend roodborstje. Leuk! Helaas wilde hij niet goed scherpgesteld worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten