donderdag 5 oktober 2017

Trektellen




Is dat leuk? In een weids landschap urenlang zitten turen naar over- en voorbijvliegende grijze stipjes? Ja, dat is leuk. Want je mag die stipjes ook nog eens determineren. En tellen. En er kan zomaar een heel zeldzaam stipje langskomen. Het is spannend én ontspannend.

Maar het is ook heel moeilijk. Zelf herken ik vooralsnog voornamelijk de vlucht en het roepje van de witte kwikstaart. Overige vogels moeten óverduidelijk in mijn verrekijkbeeld komen of voorgezegd worden door de professionals. Gisterochtend kreeg ik van zo’n professional een link naar een website waar je je er in kunt oefenen: 


Dus die site gaan we maar eens bestuderen. Hopende dat ze er ook nog een keer een handige app van maken.

Paul Gnodde van de Vogelwerkgroep Nijmegen e.o. heeft ooit een leerzame trektelpresentatie gegeven die nog online te vinden is (even halfweg naar beneden scrollen)


Nog een link die ik zojuist tegenkwam:


Wellicht vind ik in de toekomst meer handige en leerzame links. Het grote vogeltrektelboek moet volgens mij nog geschreven worden.

Gisterochtend kwam er overigens een vogel overvliegen die de professionals zelfs niet wisten thuis te brengen. Hij staat op de foto, dus waarschijnlijk komen we (ze) er nog wel achter. Spannend!

Edit. Meer links (uit de toekomst):



Zonder telescoop, of in mijn geval enorm inzoomende fotocamera, wordt trektellen een beetje lastig. Maar niet ondoenbaar. (Als er iemand met een telescoop naast je staat.) 

Wat vliegt er eigenlijk op de bovenste twee foto's voorbij? Ze maken dit geluid. (Opname: Jeroen Veeken.) 'Wat nasaal droog roepje kliwit.'





Nog wat dichterbij. Hint: ze hebben meegedaan aan het Eurovisie Songfestival. En werden onterecht slechts tweede. Ze verloren van de man met de baard. In de jurk. Inderdaad: The Common Linnits. Oftewel: kneutjes.




Roofvogels zie je natuurlijk ook over- en langsvliegen. In dit geval een ravottende sperwer en havik.
Edit: volgens waarneming.nl zijn het twee sperwers. 




Af en toe gaat er iets in de top van een boom zitten. Zoals deze grote lijster.




Of deze kraaiachtige. En wat er dan weer achter die vogel langsvliegt? Al sla je me dood.

De kneutjes zijn gefotografeerd in Park Lingezegen. Overige foto's: trektelpost Maldens Vlak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten