vrijdag 20 oktober 2017

Dwerggans, baardman en smelleken





Wat jammer, de op één na laatste vogelcursusexcursie alweer. Deze keer zitten we in de omgeving Mook/Middelaar. Alwaar cursusleiders L. en P. mij zomaar de tweede nieuwe Gelderse vogel van deze week in de schoot werpen. De dwerggans! Niet makkelijk te vinden in een plasje dat werkelijk waar stampvol zit met grauwekol-, brand- en weet ik wat nog meer voor ganzen. En bérgen eenden. (Maar geen bergeenden.)
Zo’n acht jaar geleden voerde de hele vogelaargemeenschap deze dwerggans als 'wilde vogel' in op waarneming.nl. De hele vogelaargemeenschap? Nee, een vogelaar bleef moedig weerstand bieden tegen zijn collegavogelaars en voerde de gans standvastig als 'escape’ in. Nou ja, hij wordt wel gewoon geaccepteerd als wilde vogel op waarneming. Lees meer over deze dwerggans in Mourik 2 - 2013, het verenigingstijdschrift van de Vogelwerkgroep Nijmegen e.o.




Ná de cursus werd het baardmannetjes twitchen! In werkelijkheid geen nieuwe Gelderse vogel*. Maar omdat ik ze een week eerder, buiten het werkgebied, op oneigenlijke manier had gezien, tel ik ze nu pas mee als officiële waarneming.

Dankzij de televisieserie Baardmannetjes herken ik hun geluid uit duizenden. In dat programma komt hun roepje regelmatig voorbij. Ingeweven in een muziektune. Goed heb ik ze niet kunnen zien. Een paar keer zag ik ze zoals op de foto hierboven opvliegen, snel weer landen en verdwijnen in het riet. Eén keer zaten ze stil en kon ik ze met sterk tegenlicht heel even redelijk goed bekijken.

Omdat ik graag opschep over wat ik gezien heb, en de mensen die onbekend zijn met de baardman graag de schoonheid van deze vogel toon, plaats ik hieronder toch maar de elders genomen schaamfoto’s van vorige week.


*Edit: sowieso geen nieuwe Gelderse vogel want de Kraaijenbergse Plassen liggen in Brabant...











Mooi beestje, hè? 


Verder met de overige waarnemingen van deze week. Ondanks dat ik de zaterdag heb moeten missen door een stripfestival, weer een hele partij vogels.


Zoals deze onscherpe trektelgraspieper die speelt dat hij een badmintonshuttle is. Mooi om te zien hoe hij zijn vleugels tijdens zijn spartelvlucht met regelmaat strak tegen het lijfje drukt.





Zo vaak krijg je de kans niet om een zwarte roodstaart aardig te fotograferen. Deze dame (vandaar de eigenwijze bruine kleur) was zelfs zo vriendelijk om in korte tijd regelmatig van decorstuk te wisselen.



Een torenvalkvrouwtje dat een snotpegel gevangen heeft. Dat zie je ook niet vaak.



Mijn eerste goudhaanfoto. Het wordt nog een hele uitdaging om een betere foto van het kleinste vogeltje van Europa te maken. Hij zit geen moment stil en zorgt ervoor dat er altijd wel wat takken je het zicht ontnemen.





Bij het trektellen op Maldens Vlak maak je altijd een rédelijke kans op een bezichtiging van de hier zeldzame raaf. Het best te determineren aan de hand van zijn schrille roep. Die hij tijdens het vliegen veelvuldig laat horen.




Voor de minstens zo zeldzame velduil heb je een stuk méér al dan niet toegepast geluk nodig. Zijn gezicht wilde hij me niet tonen. Wel een prachtige blik op zijn vliegbeeld en zijn bizar lange vleugels.



Deze maand ook kans op enorme groepen houtduiven. De collegavogeltrektellers schatten de groep op de foto in op zo’n zevenhonderd (!) exemplaren. (Ze staan er lang niet allemaal op.)





Prachtige roofvogel, de blauwe kiekendief. Vooral het mannetje met zijn grijszwarte kleur. Wel onaardig dat hij meende voor de zon langs te moeten vliegen.





Vijftig grote zilverreigers in de Ooijpolder gisteren. Dertig verspreid over twee weilanden en twintig in de Oude Waal. Dezelfde dag waren er in de Bemmelse Polder zesenzestig gezien. Dus ik had helaas niet het dagrecord.








Wat heb ik nog meer in de aanbieding? Een tweetal foto’s van een 'betraliede' casarca bij de Kraaijenbergse Plassen.



En een ontsnapte rosse fluiteend. Omringd door een groep grauwe ganzen en een kokmeeuw.


Mijn eerste nieuwe Gelderse vogel de afgelopen week was het smelleken. Een kleine torenvalkachtige vogel. Die ik een tweetal uurtjes voordat ik zélf de lucht in ging zag vliegen... Maar dát verhaal bewaar ik voorlopig als opvulling voor een blaadje met kopijtekort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten