maandag 10 april 2017

Zwaluwen lokken

Op weg naar de Bruuk bij Groesbeek stop ik even bij een huis waar ik een zwarte roodstaart hoor zingen. Nou ja, zingen kun je het amper noemen. Steeds hetzelfde luide riedeltje gevolgd door wat tandengeknars. (Wat op zich wel knap is van zo’n tandeloos beestje.) Al snel zie ik de eigenaar naar me toe komen. Precies de reden waarom ik eigenlijk liever niet stop bij huizen om een vogeltje te bekijken. Privacyschending. Maar het is een aardige kerel die zeer geïnteresseerd is in wat ik zie. En hij heeft geen riek bij zich om mij aan te spietsen. Hij is net in het huis komen wonen en vertelt enthousiast dat hij kieviten in het weiland achter hem heeft. En schuin aan de overkant van de straat nestelt een buizerd. En hij ziet ook wel eens valkjes of haviken bidden. 'Torenvalkjes zijn dat', vertel ik hem. 'Haviken zijn veelal ongelovig'. Hij kijkt me even aan alsof ik gek ben maar vind het dan geloof ik toch wel geestig. Of ik weet hoe hij zwaluwen naar zijn schuur kan krijgen. Gierzwaluwen gaat niet lukken want die verblijven liever in de stad. En huiszwaluwen hebben water in de buurt nodig, en dat had hij volgens mij niet. Een oever had hij ook niet in zijn tuin dus oeverzwaluwen vallen ook af. Blijft over: boerenzwaluwen. Geen idee of je die kunt lokken. Dus ik verwijs hem naar de website van de vogelbescherming. Die kunnen hem vast wel helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten