zaterdag 5 augustus 2017

Zwarte ooievaar

Wat jammer nou. Ik stond op het punt naar de Oude Waal te fietsen om een eerder op de dag gemelde krooneend te twitchen, toen er een alert van de vogelwerkgroep binnenkwam. Zes zwarte ooievaars in de Oude Waal! Die had ik dus zélf kunnen ontdekken als ik ietsje eerder vertrokken was. Desalniettemin erg leuk om die vogels, waar u wellicht nog nooit van gehoord heeft, zo dichtbij huis te kunnen bekijken. Het waren juvenielen. Dus ze hadden nog geen knalrode poten en snavel. Dat geeft niks want dan heb ik toch nog iets om naar uit te kijken en hopelijk wel zélf te ontdekken.

In tegenstelling tot wat het weerbericht had aangegeven was het aangenaam zonnig. En ondanks de vakantie kwam er nog een aardig groepje vogelwerkgroepvogelaars opdagen. Gezellige boel dus.








De ooievaars zaten op flinke afstand een beetje te niksen.





Af en toe een stukje opvliegen...





Een beetje dreutelen naast een blauwe reiger...






Tot ze besloten ervandoor te gaan.




Maar ze landden al snel weer wat verderop. Wel zo prettig; nu zaten ze een stuk dichterbij en waren ze uitstekend te bekijken. 

























Eentje probeerde het wereldrecord paalzitten voor zwarte ooievaars te verbreken. Maar hij had te kort getraind.




Dan maar een partijtje tikkertje spelen.







Het werd nóg mooier. Met kleine tussenpauzes kwamen er opeens vier raven overvliegen. Bovenstaande fotocollage met een en dezelfde raaf bracht achteraf nog wat discussie op gang. Een waarneming.nl-admin maakte er een roek van. Om vervolgens overgooid te worden met foto's en argumenten van enkele andere, en zeer professionele vogelaars, die ook ter plekke waren. Hij maakte er toen heel netjes weer een raaf van. Zelfs als admin blíjf je bijleren.




Alsof het vogelfeest al niet groot genoeg was vloog er ook nog een hier zeer zeldzame purperreiger over. Powervogelaar P. had de vogel op een kilometer afstand al herkend! Ik was nét snel genoeg om er een bewijsplaatje van te schieten.





Of het een al te gretige vogelgraaf, of de aantrekkingskracht van twee overvliegende 'gewone' ooievaars was weet ik niet. Maar de juveniele vogels besloten weer eens op te stijgen. Het kijkspektakel leek voorbij te zijn. 





Een ijsvogelmannetje liet zijn gezicht nog even zien. Na al die zeldzame vogels bijna te gewoon om nog een foto van te maken!





Maar ik houd niet van gewoonheidsdiscriminatie, dus ik legde het groepje jonge bergeenden ook nog even vast op de digitale plaat.





En een mooie groenpootruiter mocht ook nog even voor me poseren. (Als je goed kijkt zie je ook een oeverlopertje.)





Ik ging zelfs voor de zilvertaling, die wij vogelaars met een afkeurend gezicht escape plegen te noemen, op de knieën. Prachtig eendje toch ook? Met die blauwe snavel en witte wangpartij. O ja, dit was overigens de eend die abusievelijk als krooneend 
werd gemeld op waarneming.nl.

Terwijl iedereen op huis aan het gaan was, besloten M., S. en ik toch nog even naar het bosje te fietsen waar we de zwarte ooievaars eerder hadden zien dalen.





Dat bezorgde ons de mooiste waarneming van de dag. Ze zaten nu nóg dichterbij! Prachtig einde van een onverwacht mooie vogelmiddag. En dan moet de najaarstrek officieel nog beginnen ook. Jahoepie!










Voor wie er écht geen genoeg kan krijgen hier nog een eigengemaakt filmpje met bibberbeelden (geen statief, geen vaste hand) van de zwarte ooievaars. Inclusief windgeluid, verkeersgeraas, vogelaarsgebabbel en een slechte grap van een voorbijganger.

Lange saaie versie (zo’n 3 minuten):




Korte saaie versie (minuutje):



Geen opmerkingen:

Een reactie posten