zondag 5 november 2017

Heilige ibis



'F****** h***!’, floepte er uit mijn doorgaans kuise mond.

Met mijn verrekijker zwierend over de honderden vogels in Park Lingezegen, stuitte ik pardoes op een grote, zwart-witte vogel met een lange kromme snavel. De vogelgids-app bevestigde mijn vermoeden: heilige ibis! Als internetloze iPhoner belde ik snel met vogelaarmaatje J., die ik eerder die dag al jagend op vogels was tegengekomen, om te vragen of de ibis al gemeld was op waarneming.nl. En zo nee, of ze het wilde doorgeven aan de vogel-appgroep. Dit om te voorkomen dat ik door vogelaars gemolesteerd zou worden omdat ze de vogel door mijn schuld gemist hadden. Helaas bleek de heilige ibis een exoot te zijn. En exoten zijn geen echte vogels. Echt waar. Desalniettemin een leuke waarneming. En voor mij de eerste roodbeletterde exoot die ik als niet meer zo heel prille vogelaar ben tegengekomen.












Hij vloog één keer op met vier medeleden van 'de gekke snavelclub'. Zo in silhouet zou je hem zomaar aan kunnen zien voor een vijfde lepelaar. Ik wel tenminste. 


Morgen: de zomerse ijsduiker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten