zondag 19 november 2017

Ransuil



Dit soort vreugdeschokjes zijn de kers op de vogelaarstaart!
Staand onder een eik keek ik met mijn verrekijker recht in de prachtig oranje ogen van een ransuil. Diep verborgen in het gebladerte. Snel riep ik vogelfietsmaatje B., die verderop moedeloos in een enorme conifeer stond te turen en de kans op een ransuilwaarneming stiekem allang opgegeven had. 


Hoe langer we keken hoe meer uilen we zagen. We telden er vijf maar het zou me niet verbazen als er nog meer in de boom verborgen zaten.

De tip kreeg ik een paar weken geleden van een mij onbekende vogelaar, die net als ik naar baardmannetjes stond te zoeken. ‘De ransuilen zitten in Vogelburcht, midden in een nieuwbouwwijk, vlakbij een bibliotheek.’* Niet echt heel specifiek dus. En het was een uur fietsen. Maar B., die nog nooit een ransuil had gezien, en ik hadden besloten de gok te wagen. 

Het was heerlijk zonnig weer, dus we hebben de uilen uitgebreid staan bekijken. Eén uil vond dat ik hem iets te brutaal stond aan te staren en besloot er tot mijn grote vogelaarsschaamte vandoor te gaan. Hij vloog recht op B. af, die aan de andere kant van de boom stond, en passeerde hem rakelings op nog geen twee meter afstand. Terwijl B. met zijn telescoop en een grote glimlach op zijn gezicht strak in de boom stond te kijken. Hij had de hele ransuil niet voorbij zien komen. En ik ging natuurlijk niet staan schreeuwen. Op zondagochtend. Onder een met uil volgeladen boom.

Zo’n zelf gevonden, doodgewone ransuil is stiekem veel leuker dan een getwitchte zeldzame ijsduiker. In zomerkleed of niet. (Maar vertel niet door dat ik dat gezegd heb.) (Vooral niet tegen de ijsduiker.)





B. was verbaasd én dankbaar dat ik de ransuilen had ontdekt. Kwestie van alle bomen van top tot teen door je verrekijker bekijken.




Maar zelfs dan moet je nog heel goed opletten.




'O help, wéér zo'n vervelende vogelaar.'




'Hé daar, nu heb je wel genoeg gezien!' 




'Wegwezen nu!'

*Fictief. Om de ransuilen (en bewoners) tegen nog meer idioten als ik te beschermen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten