donderdag 21 december 2017

Staartloosmees

Dag 2 van mijn vogelweekend. Het weer is prachtig, maar echt mooie waarnemingen krijg ik niet voor de kiezen. Pas tegen de schemering vind ik een bijzonder staartmeesje: een staartloosmees. Het arme beestje is zijn staart vermoedelijk kwijtgeraakt aan een kat of een roofvogel. Desondanks is hij net zo druk en beweeglijk als de rest van zijn familie. Nauwelijks fotografeerbaar tussen de vele kale takken. Nu valt pas op wat een lange vleugels deze vogeltjes eigenlijk hebben.





Een eindje verderop zie ik wat beweging in een boomtop. Barmsijzen. Het licht is inmiddels zo slecht dat ik slechts wat donkere bewijsplaatjes kan schieten. Tijdens het verwisselen van mijn fotocamera-accu tel ik ze even en zie ik plotsklaps een sperwer als een bliksemschicht op ze afschieten! 

Tien kleine barmsijsjes gingen uit eten langs verre wegen. 
Eéntje werd geattaqueerd en toen waren er nog maar negen...

Nou ja, het waren er sowieso negen. Ik geloof niet dat de sperwer beet had. Bovendien waren het geen kleine maar grote barmsijzen. Een geluk bij een ongeluk trouwens dat m’n fotocamera-accu net leeg was. Anders had ik kijkende door de lens de sperwer vast te laat opgemerkt, wanhopig mijn camera op hem proberen te richten, de lens niet op tijd scherp gesteld gekregen en door de twee secondenzelfontspannerstand niks kunnen vastleggen. En door al dat gehannes dus bijna niks kunnen zien van het spektakel. Nu kon ik de actie van het begin af aan uitstekend bekijken en hoef ik alleen maar even mijn herinnering uit te kloppen om het jachttafereel nog eens terug te kunnen kijken in mijn hoofd.










Op de terugweg zag ik nog de silhouetten van twee luid roepende baardmannetjes. En besloot ik een verrekijkende vogelaar verderop niet te storen door te vragen waar hij naar stond te kijken. Een goudplevier...! Een donkergrijs stipje tussen de minstens zo donkergrijze kievitstipjes. Zag ik thuisgekomen op een waarneming.nl-foto. Dus veel visueel genot heb ik daar gelukkig niet aan gemist. Een goudplevier is bovendien niet half zo bijzonder als een staartloosmees. Zeg nou zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten