vrijdag 8 december 2017

Grote barmsijs




In De Goffert had ik ze gemist. Dan maar richting Arnhem. Waar een groep grote barmsijzen in Park Lingezegen was gesignaleerd. Met hulp van vogelgraaf R. gevonden en wat foto’s geschoten. Moeilijk! Slecht licht, hoog in de boom en ze lijden allemaal aan ADHD. Wel mooi weer een nieuwe Gelderse vogel om op mijn lijst bij te schrijven. Helaas net buiten het werkgebied van mijn vogelwerkgroep, dus een dag later nog even naar de Kraaijenbergse Plassen gefietst om dat recht te zetten. Daar vloog namelijk ook een groepje rond. Foeragerend in nóg hogere bomen, in nóg slechter licht en zo mogelijke nóg drukker en beweeglijker. Maar de buit was binnen. Mooi kunnen profiteren van de eens-in-de-zoveel-jaar-grote-barmsijzen-invasie’!




























Grote barmsijzen in een els.




Grote barmsijzen in vlucht. Altijd leerzaam om even vast te leggen. De duidelijk gevorkte staart valt mij het meest op.




Om verwarring te zaaien zaten er natuurlijk ook andere vogeltjes tussen de barmsijzen. Putter, roodborst, pimpelmees en dit 'gewone' sijsje.

Korte dagen, nat en koud weer, niet ideaal om te vogelen. Maar ik heb toch nog een paar dieren kunnen schieten afgelopen tijd.



Zoals dit verlegen mannetje sperwer.




En deze een stuk minder verlegen kokmeeuw in winterkleed. In de zomer makkelijk herkenbaar aan zijn chocoladebruine kop. 





Op één dag kwam ik drie eekhoorns tegen. Waarvan er twee zo sympathiek waren om heel even te poseren.



Hoe vaak ik niet naar de appelvink heb gezocht toen ik net begon met vogelen... Ik weigerde zelfs de Gennepse hop te gaan twitchen omdat ik deze algemene vogel nog niet had gezien. Oerstom natuurlijk. Nu moet ik waarschijnlijk tien jaar wachten. (Of het vliegtuig naar Spanje nemen.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten