maandag 8 december 2014

Dunbekwulp

Even snel een uurtje vogelen. Op een ooievaarsnest zie ik een zwarte kraai en een iets grotere roofvogel zitten. Korte nek, korte staart, uitwaaierend bij het vliegen. Bruin/grijs/witkleurig. Door zijn kleine formaat hoop ik op iets bijzonders maar ik vrees dat het een kleine 'ordinaire' buizerd is. Als de kraai versterking krijgt van zijn familie en wat eksters, kiest hij het hazenpad. Maar ook wat verderop op het dak van een schuurtje tolereert men hem niet en wordt hij weggejaagd.

Wat later zie ik in de verte in een boom nog een roofvogel. Opvallend klein, bollig, korte staart, 'kwartelachtig' formaat. Ook deze jongen kan ik helaas niet thuisbrengen. Of zou het een steenuiltje zijn geweest?















Ooijpolder / Oude Waal

- Kolgans 30+
- Wulp 30+
- Fuut 2
- kokmeeuw 30+
- Slobeend 1
- Wilde eend 20+
- Wintertaling 6
- Smient 1
- Grote zilverreiger 3
- Patrijs 1
Kan ook een vrouwtjesfazant geweest zijn.
- Fazantenman 1
- Aalscholver 6+
- Spreeuw 30+

Edit: vandaag zijn er zéér zeldzame dunbekwulpen waargenomen in de Ooijpolder. 

Vogelbescherming: 'Geen broedgeval meer waargenomen sinds 1924 en voor het laatst gezien in 2001 in Hongarije. Populatie wordt geschat op minder dan 50 paar.' 

Helaas viel bij het be-verrekijken van mijn wulpjes vandaag de extreem lange snavel behoorlijk op, terwijl dunbekwulpen in vergelijking een vrij korte snavel hebben. Maar die ene solowulp die over de Oude Waal vloog was ongetwijfeld een dunbekwulp. Dat kán haast niet anders. Echt en heus.

Edit 09-12-14:

Helemaal niks in het nieuws. Geen vogelaar te vinden in de hele Ooijpolder. En de retweet van Nederlands bekendste vogelaar die gewag maakte van de dunbekwulpen is verwijderd. Een grap? Een onzorgvuldigheid? In ieder geval was het te mooi om waar te zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten