zondag 21 december 2014

21-12-14

Ooijpolder / Bisonbaai

- Buizerd
Op wacht bij een molshoop.
- Aalscholver
Zat z'n vleugels stevig droog te wapperen.
- Putter
Tientallen vrolijk kwetterende puttertjes fladderden rond bij de Bisonbaai. Mooi gezicht altijd.
- Slobeend 
- Wintertaling
- Grote zilverreiger 
- Blauwe reiger
- Kuifeend
- Mannetjesfazant 
- Fuut
Ik zie alleen nog maar juveniele futen, dacht ik tot twee minuten geleden. Maar ze dragen nu natuurlijk hun winterkleed.
- Krakeend
Koppeltje.
- Winterkoning
Twee winterkoninkjes zaten vlak bij elkaar en maakten een trilgeluid naar elkander.
- Vink
- Pimpelmees 
Langzaamaan begin ik zijn geluid te herkennen.
- Roodborst 
- Groene specht
- Vuurgoudhaan
- Goudhaan
Beide soorten goudhaan kon ik maar kort bekijken. (Veel wandelaars die storend langs kwamen glibberen op het smalle modderpad.) Wel kon ik een prima blik werpen op het prachtige zwart/geel/oranje hoofddeksel van het vuurgoudhaantje.
- Koolmees
- Brandgans
- Nijlgans
Die zag ik in de zomer veel meer. Geloof ik.
- Kolgans
- Grauwe gans












Aan de kerkdijk zag ik mijn 'dichtbijste' grote zilverreiger tot nog toe. Hij ging er meteen vandoor toen hij me zag. Tussen een grote groep grauwe ganzen zag ik er één die ik niet kon thuisbrengen. Witte kop, zwarte, spitse driehoeksvorm in de nek, donkere rug, streperige borst, grijzige kont en een zwart-wit staartje. En hij was kleiner dan de collegaganzen Het schemerde al behoorlijk dus heel goed kon ik het allemaal niet zien. Ik gok op een kruising brandgans/grauwe gans.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten