zaterdag 13 december 2014

Fineliner

Ter zelf-entertaining denk ik bij een plek waar ik maanden eerder een boomkruipertje had gezien: 'Even kijken of-ie er nog zit!’ Dan beweegt er iets in een boom en zie ik tot mijn stomme verbazing het beestje op de stam zitten. Vlakbij en op ooghoogte, zodat ik hem zelfs zonder kijker goed kan bestuderen. 

Oké, het kán een ander kruipertje en toeval zijn, maar hij zit daar potdikkie wel beeldschoon speciaal voor mij te poseren. 'Dat is de beroemde tekenaar Mars Gremmen!’ zie je hem denken. 'Mooi stilzitten nu!’. Dat hij in de veronderstelling zou kunnen zijn dat ik hem door zijn schutkleur en door het onbeweeglijk zitten niet kan opmerken, gaat er bij mij niet in. Kom nou. Sowieso niet zo slim om in dat geval aan de zijkant van de boom te gaan zitten...

















Prachtig, dat kromme snaveltje. (In werkelijkheid wat minder bibberig.)

Vijf minuten later sta ik opgewonden naar een matkop in een herfstboompje te verrekijken. Precies achter het boompje zitten twee jongens op een bankje, die mij ongetwijfeld voor een vieze, oude gluurder houden. Maar dat soort risico's heb je als amateurvogelaar maar te nemen.

Als ik mijn glanzende matkop-waarneming wil noteren in mijn tekenboekje, blijk ik m'n fineliner verloren te hebben. (Nooit je tekengereedschap in dezelfde zak als je rechterhandschoen bewaren!) Ik loop hetzelfde pad terug richting de boomkruiperboom, vind mijn pen niet terug maar stuit achtereenvolgens wel op een goudvink en een ijsvogel. Dat is me de 2,75 van de fineliner wel waard.

Begraafplaats Daalseweg


Ik loop er zowat om de dag langs maar heb het nog nooit bezocht. Gewapend met mijn verrekijker ga ik nu toch eens naar de begraafplaats aan de Daalseweg. Een mooi, oud kerkhof met een vogelscore die niet tegenvalt; een drietal vinken (twee vrouwtjes en een mannetje), eksters, zwarte kraaien, twee gaaien, een tiental houtduiven, koolmeesjes en als kers op de slagroomtaart een hakkende grote bonte specht.

Ooijpolder / Wylerbergmeer 

- Wintertaling
Zo'n honderd stuks in de Oude Waal.
- Ringmus
- Blauwe reiger
- Buizerd
- Slobeend 
- Fuut
- Waterhoen
- Aalscholver
- Kuifeend
- Grote zilverreiger 
- Roodborst 
Toch altijd even de twijfel of ik nu een roodborst of een winterkoninkje hoor.
Visueel gezien is het natuurlijk onmiddellijk duidelijk.

- Goudhaan
Blijf toch eens stilzitten!
- Staartmees 
Geen hele groep deze keer. Ik zag er maar een stuk of drie.
- Matkop
Ik meende hem thuis aan de hand van zijn geluid van de glanskop te kunnen onderscheiden. Maar pin me er niet op vast.
- Pimpelmees
- Boomkruiper 
- Goudvink
Ik zag hem in een flits. Een soort jojovlucht, duidelijk herkenbare zwart-witte achterkant en een opvallend rood-roze borst die ik héél even in beeld kreeg.
- IJsvogel
Ik zat naar een wilde eend te verrekijken en zag in mijn ooghoek in de verte iets blauws op een tak boven het water zitten. Later zag ik er nog twee tegelijk en daarna kwam ik hem nog drie keer tegen. (Of misschien waren het er wel vijf. IJsvogel-overschot!)
- Torenvalk
- Grauwe gans
- Kolgans
- Nijlgans
- Ooievaar
Drie keiharde overwinteraars. (Bij wijze van spreken; ik hoefde mijn handschoenen vandaag eigenlijk niet eens aan.) En misschien was dat witte stipje in de verte er ook wel een.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten