dinsdag 2 december 2014

Smient

Een frisse neus halen in de Ooijpolder was een understatement. Volgens mij ligt-ie nu ergens afgebroken onder aan de dijk. Brrr. Wel een nieuwe eend ontdekt!

Ooijpolder / Oude Waal

- Koolmees
- Huismus
Een tiental mussen in een boompje. Zouden het allemaal vrouwtjes geweest kunnen zijn? Of juvenielen? Het makkelijker te herkennen mannetje zag ik er niet tussen. Of waren het toch vogels van een ander merk?
- Wulp
Tientallen wulpen. Vermengd met spreeuwen en kokmeeuwen. 
- Slobeend











- Smient
Eén smient tussen een twintigtal wilde eenden. Mijn eerste officiële smient-waarneming, maar ik lees in mijn vogel-app dat het de op een na meest voorkomende eend in Nederland is...
Er zaten ook twee hybride-achtige eenden bij die er uitzagen alsof ze nog stevig in de rui zaten. Een mannetje en een vrouwtje, denk ik.
Mannetje: zwart gezicht, witte nek, wit stukje borst en wit achterhoofd. Gele snavel en de rest van het lijf was een beetje een rommeltje van wit, grijs en beige/bruin.
Ik twijfel of er niet iets donkergroens in het zwarte gezicht zat. Op een gegeven moment werd er wat gepikt naar een wilde eend.
Misschien dat ze bij vogelvisie.nl weten over welk beestje ik het heb.

Edit: het waren vermoedelijk ordinaire parkeenden/soepeenden. 










- Nijlgans 2
- Grauwe gans
- Kolgans
Honderden kolganzen in de wei plus nog honderden overvliegende exemplaren. Imposant gezicht. Alleen de grote zilverreiger die er tussenin vloog leek er niet zo blij mee te zijn.
- Grote zilverreiger 4
- Blauwe reiger
- Torenvalk 1
- Buizerd 5
- Fuut 2
- Roodborst 1

Na dit korte fietstochtje verkleumd van de kou weer naar huis. Dat wordt nog wat als het echt gaat vriezen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten