dinsdag 26 januari 2016

Sijsjes

Is dat een duif die daar tussen de bomen door vliegt? Nee, het is een roofvogel. Een havik of een sperwer? Zijn roep komt overeen met het einde van de havikroep op mijn vogelgeluidenapp. Bovendien had de vogelaar die ik onderweg was tegengekomen gezegd dat hij een havik in het bos had gezien. Nou, dan moet ik toch wel goed zitten, lijkt mij.

Nieuwe Gelderse vogel! Eindelijk weer eens. Eerst zag ik er vier, later ontmoette ik een club van wel zeker tien sijsjes. Een soort kanaries met een zwart kruintje (de mannetjes) en gezellige streeppatronen over het lijfje. Ze zaten lekker, ondersteboven hangend, zaden uit elzenproppen te peuteren.

Ik was in dit Hatertse bosje op zoek naar de alhier gesignaleerde middelste bonte specht, maar die sijsjes waren eigenlijk een veel leukere verrassing. Nu alleen nog een keer een appelvink bij z'n kladden zien te grijpen, dan heb ik de meeste bosvogels wel in de kijker gehad. En dan kan ik móóie waarnemingen gaan sparen i.p.v. nieuwe waarnemingen. 

Mars' waarnemingen van vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten