donderdag 4 februari 2016

03-02-16



Stuwwal, Ubbergen. Een jongedame in outdoor-outfit verontschuldigt zich fluisterend voor het bijkans ontbreken van haar stemgeluid en vraagt mij van welk vogeltje dat hoge gefluit komt. Nou, dat komt van de eerste 2016-kuifmees die ik zojuist in beeld heb gekregen! De schorre jongedame blijft opvallend lang bij me staan luisteren, terwijl ik het beestje uit het oog verlies. Of zit hij daar iets verderop in de boom? Ik richt mijn verrekijker op het zwarte silhouet en kijk recht op de rood/roze borst van een goudvink! Een kuifmees en een goudvink binnen enkele minuten! Mijn dag kan niet meer stuk, meld ik de jongedame. Aan mijn gezicht ziet ze dat ik het meen.

Twee vliegende bonte spechten. Eentje gaat op een horizontale tak hoog in een boom zitten. Niet op de stam! Middelste bonte spechtengedrag...! Grote en kleine bonte spechten houden meer van verticale stammen. Hij gaat er helaas weer vandoor voordat ik hem stevig en waarachtig kan determineren.

Mars' waarnemingen van vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten