zondag 7 februari 2016

IJsduiker

Hij is een stuk groter dan ik dacht, zie ik bij thuiskomst op internet. Een beetje de grootte van een pinguïn. In z’n uppie op zo’n flinke plas water is de maat van zo’n vogel blijkbaar moeilijk in te schatten. Hij dook ook ontzettend vaak onder; het leek wel een vis. Enfin, nadat-ie twee maanden in de Bisonbaai heeft gebivakkeerd kan ik de ijsduiker nu, net als de rest van vogelend Gelderland, aan mijn waarnemingenlijstje toevoegen. Vanaf de dijk met de IVN-excursie liet-ie zich in eerste instantie niet zien, maar toen ik een uur later solo terugkeerde kreeg ik hem in de kijker. Best leuk!

Dankzij het determinatievermogen van de excursieleider kon ik twee vliegende zwarte v'tjes achtereenvolgens noteren als slechtvalk en havik. De eerste had ruzie met een buizerd, de tweede had een troep ganzen opgejaagd. Onthouden: die beesten gaan massaal de lucht in als er een predator in de buurt is. Altijd even de verrekijker op het tumult richten dus.
(Ook onthouden: een mannetjeskoolmees draagt een brede stropdas, het vrouwtje een smalle.)

Verder o.a. gezien: een hoop leuke eenden, twee ooievaars (lang geleden!) een prachtig zwermpje putters en, net als gisteren, een groene specht.

O ja, het Bisonbaaibruggetje stond nét boven of nét onder water (hing af van de wind). Wel gewoon overgestoken natuurlijk.

Mars' waarnemingen van vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten