donderdag 21 september 2017

Buidelmees

























Waterral.

Kijk dat is leuk; 's avonds een appje van vogelringer B. Of ik hem de volgende ochtend kon helpen met de administratie. Zijn vaste sidekick was verhinderd. In je eentje een vogel ringen, meten, onderzoeken en gelijktijdig alle gegevens opschrijven is vrij moeilijk en vooral erg onhandig. Dus B. vroeg waarschijnlijk hulp aan een vogelaar van wie hij het beste handschrift vermoedde. Dan zit je bij een tekenaar vrij goed. En ondanks mijn schamele mavo-achtergrond heb ik maar één rijtje verkeerd ingevuld. Maar wel heel netjes dus.




Boomkruiper.

Leuke vangsten: een waterhoen, een boomkruiper en 3 (drie!) waterrallen. Die ik gelijk voor het eerst zag. Ik kende alleen hun biggenschreeuwroep. Voor de rest veel zwartkoppen en kleine karekieten. Waarvan het bij die laatste vogeltjes mooi is om te zien hoe ze enorm tekeer kunnen gaan en van zich afbijten. 

Het was me al eerder opgevallen; rietgorzen zijn enorm mooie vogeltjes. Ik durf het haast niet te zeggen maar de vrouwtjes zijn zelfs mooier dan de mannetjes! Ook leuk hoe deze vogels bij het vrijlaten steeds één roepje laten. Een soort opluchtings-'pfieuw!', maar dan op z'n rietgors'.



Waterhoen.

Een groepje alarmerende mezen zet B. gelijk op scherp. 'Er zal wel een sperwer in de buurt zijn.' Hij heeft het nog niet gezegd of er scheert er een vlak over de boomtoppen. 

En dan die overvliegende buidelmees die B. natuurlijk onmiddellijk hoorde roepen. Vet rood beletterd op waarneming! Nieuwe Gelderse vogel, Mars?! Nee! Sterker nog, ík herkende zijn geluid ook. Ik zal het maar onthullen; de buidelmees was mijn geheime vogel van een tijdje terug. Omdat ik een aardige jongen ben zal ik de foto's die ik toen maakte in het bericht hieronder plaatsen. (Als ik de kans krijg om mijn medevogelaars stikjaloers te maken, dan zal ik het natuurlijk niet laten.) 

Binnenkort moesten we maar weer eens een keertje gaan trektellen. Wellicht snel een verslagje over tientallen overvliegende zeearenden, rode wouwen en steppekiekendieven. (En die hop die op vijf meter afstand even kwam uitrusten.) (Vlak naast die draaihals.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten