zondag 24 september 2017

Mistvogelen




Op de Waalbrug twijfel ik heel even. Heeft het zin om in deze moddervette mist, die zeker nog een paar uur zal blijven hangen, te gaan weekendvogelen? De brug zelf is slechts gedeeltelijk zichtbaar en als ik over de brugreling kijk zie ik letterlijk niks. Eén grote witte muur. Snel hak ik de knoop door. Natuurlijk moet ik juist nu gaan vogelen. De mist zorgt voor een fantastische spookachtige sfeer!








Aangekomen in Park Lingezegen zet ik mijn fiets vast en besluit ik net zo lang rond te gaan lopen tot de mist weggetrokken is. Van dichtbij zie ik twee grijze watersnippen, die een vaag manspersoon waarnemen die ze doet afvragen of ze nu wel of niet moeten opvliegen. 




Een paartje wilde eenden neemt geen risico. 





Op het pad naar het vogelscherm hoor ik zonder enig bijgeluid een groep wulpen roepen. Als grijze veegjes zie ik ze het luchtruim kiezen.






Een knabbelende rietgors laat zich prachtig van dichtbij bekijken. Het enige moment deze ochtend dat de mist me tegenwerkt. De mooi subtiele kleuren en tekening van het vogeltje zien er nu wat uitgebleekt uit.





Bij een ijsvogel werkt de mistdemping juist weer mooi op zijn nogal uitbundig gekleurde verenkleed. 





En ook bij de blauwe punkreiger levert de mist een aardig, sfeervol plaatje op.






Na een paar uur trekt de mist op en lijkt de zomer plotsklaps opnieuw van start te gaan. Het vogelparadijs breekt weer los en uit alle hoeken en gaten verschijnen er met telescopen, camera's en verrekijkers gewapende vogelaars op het toneel. Oeverlopers, witgaten, bosruiters, bonte strandlopers, wulpen, kemphanen en grote zilverreigers laten zich in het zonlicht bewonderen. De kleine zilverreiger zie ik die dag zeker vier keer onrustig op-, langs- en overvliegen.




Vanaf een van de vele paaltjes plonst een ijsvogel verschillende keren in het water. In de hoop uiteindelijk met een visje omhoog te komen.





Een overvliegende boomvalk zet een uitroepteken aan het einde van een prachtige vogeldag.


Volgende blog:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten