dinsdag 19 september 2017

Week 37/38

Waarschuwing. Als je niet van gruwelijke beelden houdt, sla dan de laatste foto in dit bericht over. Door af te remmen bij de foto van de patrijs. Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb! (Zeg wel dat ik je nieuwsgierig heb gemaakt.)




Op de alweer derde vogelcursusexcursie, in Heumensoord deze keer, kon ik door mijn opmerkzaamheid de medecursisten op een reetje, een torenvalk en een groepje grote lijsters tracteren. Als een klein kind sta ik dan uit te kraaien hoe goed ik wel niet ben. Kraaien zagen we overigens ook verschillende. 
De krenten uit de pap vond ik traditiegetrouw ná de excursie. Een gekraagde roodstaart op een hek, achter een hek, die ik maar niet scherpgesteld kreeg en een mooi poserende tapuit.





Nog wat foto's van afgelopen week. Hóóg in de top van een boom zat een hele tros kneutjes. Zonder rood-roze zomerborstjes mogen ze er ook best wezen.





Grauwe ganzen op een spiegel. Er staat eindelijk weer een (dun) laagje water op de Oude Waal.





Deze twee elkaar liefkozende lepelaars, in dezelfde plas water, werden ruw verstoord door een stuntvliegende eend. Welk merk eend durf ik niet met zekerheid te zeggen maar hij is in elk geval behoorlijk wild.





Grauwe vliegenvanger in mooi ochtendlicht. Ik geloof dat ik bij het compositiesnijden van mijn foto's de neiging heb om de vogels net iets teveel omhoog te schuiven. Edit: ietwat overmoedig om deze (nog) niet door waarneming gekeurde vogel als grauwe vliegenvanger te determineren. Zojuist ontving ik een appje van vogelaar E. dat het zeer waarschijnlijk een eerstejaars roodborsttapuit is. Telkens als ik denk dat mijn vogelarij eindelijk een beetje ergens op begint te lijken, bega ik weer een blundertje. Vanmorgen ook al tante C. proberen wijs te maken dat er spreeuwen op haar tuinfilmpje te horen waren. Gelijk op m'n vingers getikt: huismussen. Harde kreun!





Van dagpauwogen heb ik eigenlijk al te vaak foto's genomen. Maar bij het op de fiets passeren van dit exemplaar spatten de kleuren zo van zijn vleugels dat ik wel moést remmen voor een fotostop.





Vogelparadijs Park Lingezegen. Ik vond de blauwe reigers zo mooi bij elkaar staan. Het is bijna dierentuinbezoek als je daar vogelt. 





De sport is om uit al die vogels de wat meer bijzonderheden te vissen. Zoals deze kemphaan...





...of deze bonte strandloper. Die ik in eerste instantie voor een kleine strandloper aanzag. Omdat hij er zo ontiegelijk klein uitziet naast die achterom loerende kievit.





Een late gele kwikstaart. Misschien wel de laatste die ik dit jaar gezien ga hebben.





Tien minuten voor thuiskomst kwam ik nog een zevental patrijzen tegen. Waarvan alleen deze een beetje fatsoenlijk op de foto wilde.





Vermoedelijk slachtoffer van Leatherface. Of van een torenvalkje. Schreef ik op waarneming.nl. Altijd leuk om een beetje baldadig te zijn op plekken waar dat niet hoort. Hij lag op de bovenkant van een hekpaal en fascineerde mij enorm. Die voortandjes, de snorharen en het verse bloed maakt het mijns inziens tot een lugubere, intrigerende foto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten