zaterdag 4 oktober 2014

Boze stieren

Door een van de kijkopeningen van de vogelkijkhut in de Liendense waard bij Batenburg, zie ik een tiental fors uit de kluiten gewassen stieren mijn richting op komen. Het voorste exemplaar had mij in de smiezen, loopt nu naar mij toe en begint, vlak naast mij, enorm te grommen en te loeien. Niet geheel op m'n gemak - het prikkeldraad tussen de stieren en mij ziet er maar slap en gammel uit - druk ik me tegen de wand, uit het zicht van de dieren. Na het stevige kabaal van hun voorganger, loopt het groepje weer verder door. Ik steek mijn verrekijker weer door een kijkgat en zie dat een achtergebleven stier mij eveneens opmerkt. Ook hij komt luid loeiend en briesend mijn kant op. Ik besluit dat ik wel weer genoeg natuur voor vandaag heb gezien en loop in rustige tred het pad naar het toegangshekje op. Links van mij, op een dertigtal meter, zie ik nog drie stieren staan. En... wacht eens even... geen prikkeldraad! Klaar voor een eventuele sprint, of een sprong over het prikkeldraad aan mijn rechterkant, maak ik mij wandelvlug uit de voeten. Het zal vast wel een menslievend runderras zijn, maar ik heb weinig zin om dat ter plekke te verifiëren.

Fietstocht naar Appeltern

- Fazant

Koppeltje.
- Torenvalk

Liendense waard (Batenburg)


- Grauwe gans

- Kolgans
- Nijlgans
- Brandgans
- Wilde eend
- Fuut
Juvenielfuten maken een hoop kabaal.
- Kievit
- Meerkoet
- Kokmeeuw
- Witte kwikstaart
Twee kwikstaartjes achtervolgden elkaar zo razendsnel (ruzie? liefde?) dat ik ze bijna niet kon volgen met m'n kijker.
- Aalscholver
- Blauwe reiger
- Grote zilverreiger
- Knobbelzwaan
Een koppeltje moest niks van me hebben en ging ervandoor. 
Daarbij maakten ze met hun vleugels, het voor zwanen kenmerkende lage, zingende geluid.















- Fitis
Ik heb 'm zo lang zitten te bekijken en beluisteren. Het moét haast wel een fitis geweest zijn.
- Brandrood rund
- Spreeuw
- Konijn

Niftrik

Boerengans, tamme gans, huisgans of witte gans
Een groepje witte ganzen in een uiterwaard. Sommige bedekt met kleine stukjes grauwe- of kolgansbekleding.
- Ekster
Op de rug van een schaap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten