maandag 27 oktober 2014

Tapuit

En hoppetee, weer een nieuwe vogel ontdekt. De tapuit! Nee, niet de roodborstige. Wel bijna net zo leuk.

Als ik na een paar uurtjes vogelen weer naar huis fiets, hoor ik vlakbij mijn woning een vogel fluiten. Het geluid van koolmeesjes, winterkoninkjes en roodborstjes kan ik inmiddels wel thuisbrengen, maar dit heb ik nog nooit eerder gehoord. Opgewonden speur ik de boomtoppen en de daken af; ik kan echter geen vogel ontdekken. Dan valt mijn blik op een moeder die haar kind duwt op een schommel. Een oude, piépende schommel.

Weurt - Grote grindgat

- Tapuit
Juvenieltjes of vrouwtjes. Of allebei. Twee of drie stuks in totaal.

Een roodharige medewerkster van het natuurmuseum in Tilburg riep van een afstand of ze door mocht lopen. Bang dat ze de vogel zou verjagen. Dat mocht best en ze mocht ook door mijn kijker een blik op het beestje werpen. 'Op het museum worden ze hartstikke jaloers als je vertelt dat je een tapuit hebt gezien!’ doe ik leuk. Nou, dat dacht ze toch echt niet.
- Konijn
Tapuiten maken hun nest in konijnenholen. Omdat het aantal konijnen steeds meer afneemt zie je deze vogels ook steeds minder. Zegt mijn vogel-app. Daar is in Weurt weinig van te merken; de langorige beestjes zaten er letterlijk met tientallen in het weiland. En dus ook een aantal tapuiten.
- Roodborst
- Wintertaling
- Fuut
- Buizerd
- Scholekster 
Al een tijd niet meer gezien. Twee stuks deze keer.
- Hond
Er worden daar bij het Grindgat héél veel honden uitgelaten. Soms houden ze minutenlang hun kop niet dicht en soms rennen ze je bijkans ondersteboven. Maar ik ben niet gebeten, dus je hoort me niet klagen.
- Aalscholver
- Torenvalk
- Nijlgans
- Grauwe gans
Tientallen overvliegende grauwe ganzen. Ondanks de grote afstand heb ik ze kunnen determineren aan de hand van de slordig uitgegumde strepen op hun buik.
Edit 05-02-15: dat moeten dus kolganzen zijn geweest.
- Boomkruiper
Hij lokte me met zijn zang naar zijn boom. Blijft een leuk beestje, met z'n grappige eivorm en z'n dunne, kromme snaveltje.
- Putter
- Winterkoning
- Groenling
Heel kort maar wel lekker dichtbij. De tweede keer dat ik deze vogel zie.
- Wulp
Nou ja, niet gezien, maar wel gehoord.
- Grote bonte specht
Hij kwam snel overvliegen.
- Ekster
Eksters noem ik hier zelden omdat je ze werkelijk áltijd ziet. Maar nu hupten ze uitdagend met z'n vijven vlak voor een kat die slecht acteerde dat hij ze niet in de gaten had.
- Koolmees
- Blauwe reiger
Geen grote zilvers gezien vandaag.
gehakkelde aurelia 
Da's een vlinder.
















Het waren weer geslaagde uurtjes. De lange schaduw die ik met mij meedroeg werkte blijkbaar minder angstaanjagend voor de vogels dan ik vreesde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten