dinsdag 28 oktober 2014

Koperwiek

Ik kán natuurlijk vast aan die kerststrip-opdracht beginnen. Maar misschien is dit wel de allerlaatste zonnige dag van het jaar*, dus ik besluit schaamteloos, voor de derde achtereenvolgende dag, te gaan vogelen. En vanzelfsprekend ontdek ik vandaag ook weer een nieuwe vogel: de koperwiek! Een lijster met een opvallende, witte wenkbrauw en roodroestige 'oksels'. Leuk beestje.

Ooijpolder / Bisonbaai 

- Roodborst 
- Wilde eend
- Slobeend 
- Blauwe reiger
- Buizerd
- Nijlgans 
- Muis (veldmuis?)
Uit het uitgedroogde gras langs het pad van de Bisonbaai komt een luid gepiep en gekwetter. Ik denk aan iets kwartel- of patrijsachtigs maar zie pardoes een muis een sprongetje boven het gras uit maken, om vervolgens snel weer in het stro te verdwijnen.
- Konikpaard
- Gallowayrund
- Koolmees 
- Pimpelmees 
- Torenvalk
- Putter











- Koperwiek
Ze vliegen telkens op, waardoor ik alleen hun lichte onderkant met een rode zweem kan onderscheiden. Maar als ik diep in de brandnetels duik (figuurlijk) en onopvallend achter een struik ga staan, landt er eentje in een kleine boom en kan ik hem, ondanks wat in de weg zittende takken, behoorlijk determineren.
- Spreeuw
- Meerkoet
- Winterkoning
- Grote bonte specht
Bovenin een kale boom. Korte tijd vergezeld door een vijftal spreeuwen. Omdat ik (tevergeefs) hoop dat het een keer een middelste bonte of een kleine bonte specht is, blijf ik lang staan kijken. In die kijktijd hoor ik het geluid van een groene of een zwarte specht en zie ik een zwart silhouet dezelfde boom in vliegen. Buiten zicht, achter de stam en daarna onmiddellijk spoorloos verdwenen. (Misschien heeft hij wel een hol in die boom. Óf werd ik net te lang afgeleid door een groepje passerende mensen achter mij) Ik hou het maar op een
- Zwarte specht
- Roofvogel 
De bever zelf verwacht ik niet te zien maar ik ga toch nog een keer op huisbezoek bij het beestje. Vlakbij zijn burcht, tussen de bomen door, zie ik een roofvogel laag langsvliegen. Hij leek wat statiger te zijn dan een buizerd maar waarschijnlijk wil ik er weer té graag een visarend in zien.
- Rat
In het donker, naar huis fietsend, steekt er driemaal een rat de straat over. Eentje solo en vijf minuten later een setje, waarvan ik de eerste bijna overrijd.
- Vleermuis
- Bever
Op de een of andere manier fiets ik normaal gesproken niet graag langs Het meertje. Maar omdat het al flink schemert en ik eerder deze week gelezen had dat er wel eens een bever zit, besluit ik het nu een keertje wel te doen. Ik val gelijk met m'n neus in de boter. Eerst zie ik een welbekend waterspoor en direct daarna zie ik een donker, zwemmend silhouet. Om mezelf ervan te verzekeren dat het écht een bever is spring ik van mijn fiets en snelloop ik een tweehonderdtal meter met hem op, terwijl ik mijn verrekijker scherp probeer te krijgen. Voor een luidruchtige, passerende brommer duikt hij even onder. Vanaf het fietspontje zie ik hem een eend de schrik van zijn leven bezorgen. Luid kwakend en water spartelend maakt de vogel zich uit de zwemvliezen. Daarna verdwijnt de bever in de duisternis. Óf ik heb extreem veel geluk, óf de bever is tijdens de schemering regelmatig in Het meer te zien. (Ik ga het liefst voor de eerste optie maar mijn verstand gaat voor optie twee.)

*Weersverwachting komende vrijdag: 18 graden, hele dag zon... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten