zaterdag 25 oktober 2014

Geweerschot

Eerst denk ik met een hele berg juveniel wilde eenden te maken te hebben. Bruine vogels met een stukkie groen aan de flank. Dan zie ik een eend met een bruingroene kop, een opvallende witte, horizontale streep over het lichaam en een geel driehoekje bij de staart. Wintertalings! De 'nieuwe' vogelsoorten vliegen me de laatste dagen, al dan niet letterlijk, om de oren! 

In de verte, aan de overkant van de Oude Waal, tel ik negentien grote zilverreigers. Eén exemplaar vliegt rechts van me over de Ooijse bandijk. Ik volg zijn mooie slow motion-vlucht en schrik me dan net als hij, wat wandelaars en een fietser, te pletter van een harde knal. In een straat die parallel loopt aan de dijk staat een beige wagen geparkeerd bij de inrit van een weiland. Hij rijdt weg en stopt tweehonderd meter verderop weer langs de straat. Blijkbaar is het jachtseizoen geopend... Voor de zekerheid controleer ik mijn lichaam nog even op rokende gaten en besluit, na alleen maar natuurlijke lichaamsopeningen gevonden te hebben, snel door te fietsen. Wintertaling of geen wintertaling. Gelukkig blijft het bij dit ene schot.

Ooijpolder

- Staartmees
- Nijlgans
- Grauwe gans
- Blauwe reiger
- Aalscholver
- Wintertaling
- Ooievaar
O nee toch niet, het blijkt een zwart-witte kat te zijn.
- Slobeend 
- Grote zilverreiger 
- Wilde eend
- Roodborst
- Fazant
- Tafeleend
- IJsvogel
Ik hoor zijn roep en zie hem nog net in de verte wegvliegen. Bij de kerkdijk in Ooij, deze keer.
- Kuifeend
- Meerkoet
- Fuut
- Koolmees
- Torenvalk 
Terugfietsend op de dijk zie ik het biddende silhouet van een torenvalk tegen een prachtig oranje ondergaande zon. Hij maakt een duikvlucht naar de grond en heeft succes. Met een ondefinieerbare prooi in zijn poten geklemd, vliegt hij naar een paaltje wat verderop, alwaar hij even later opschrikt van een drietal passerende auto's en er snel vandoor gaat.

(Heb ik deze keer nou echt geen buizerd gezien? Het moet niet gekker worden. Wel gehoord, overigens.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten