maandag 6 oktober 2014

Slobeend

Vogeldip of niet; ik ben toch maar even de Ooijse Bandijk op gefietst, met m'n verrekijker in de aanslag. En ik heb nu mooi zo'n rare slobeend kunnen determineren!

Ooijpolder

- Slobeend
Een eend met een belachelijk lange snavel.
- Grauwe gans
Waarvan er een paar op één poot stonden en zachtjes 'ik ben een ooievaar!' murmelden. (Oké, dat laatste is niet waar.)
- Buizerd
- Torenvalk
- Aalscholver
- Wilde eend
- Meerkoet 
- Lepelaar
- Grote bonte specht
- Groene specht
Het leek wel een ijsvogel, zo kort zag ik hem.
- Spreeuw
In een kale boom zit een vijftal spreeuwen, plus evenzoveel bruine vogels. Juveniel spreeuwen, vermoed ik. Ze houden scherp een iets boven hun zittend valkje (?) in de gaten en proberen hem zelfs enkele keren tevergeefs te verjagen. De roofvogel pleegt ook nog een mislukte aanval op een voorbijvliegend vogeltje. De spreeuwen maakten een ratelachtig geluid.
- Wulp
Eén overvliegende wulp. Met een mooie witte pijlvlek op z'n rug.
- Brandgans
- Kolgans
- Ooievaar
- Haas
- Blauwe reiger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten