zaterdag 29 november 2014

29-11-14

Een paar uurtjes koude Bemmelse waard.
Wat me opvalt is dat de kleuren van verschillende vogels (blauwe reiger, puttertje, kuifeend) weer lekker contrastrijk zijn. De rui is blijkbaar voorbij. Of er zijn een hoop dieren volwassen geworden. (Of ik klets maar wat.)

Bemmelse waard

- Tamme gans
Drie witte ganzen aan de Waal, gezien vanaf de waalbrug. Of waren het zeldzame sneeuwganzen...?! Nee, vast niet.
- Buizerd
- Torenvalk
- Aalscholver
- Bever
De bever zelf heb ik niet gezien. Wel ontzettend veel knaagsporen. Inclusief omgeknaagde boom. Ik neem tenminste aan dat dat het werk van een bever was...
- Wilde eend
- Roodborst
- Pimpelmees
- Blauwe reiger
Helaas was ik net te laat met m'n verrekijker om te kunnen zien wat hij te pakken had en doorslikte.
- Koolmees
- Kuifeend
- Grauwe gans
- IJsvogel
Ik zag hem (zwarte snavel: mannetje) twee keer vliegen en op een tak gaan zitten. Beide keren vloog hij op door ontzettend slecht timende passerende wandelaars.
- Putter
Een zwermpje van zo'n vijftien stuks.
- Spreeuw
Ook een klein zwermpje. Op dezelfde plek. Op een gegeven moment gingen er zes op de rug zitten van een van de paarden in de wei. Het beest trok zich er weinig van aan. Hij was meer geïnteresseerd in de rare snuiter die langs zijn weiland liep.
- Boomkruiper
- Goudhaan
Als je ze eenmaal kent zie je ze overal. Kleinste vogel van Europa of niet.
- Ree
In het mooie, oerwoudachtige bosje waar ik ook twee roodborstjes en de goudhaantjes zag. Grauw beestje. Maar dat camoufleert natuurlijk lekker in deze tijd van het jaar.
- Grote bonte specht
- Fazant
Ik kon hem van behoorlijk dichtbij bekijken en verbaasde me over zijn grote snavel en zijn uitgesproken groen/rood/blauwe kop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten