vrijdag 14 november 2014

Krakeend

Een vooralsnog niet nader te noemen museum vroeg mij om een selfie. 'Daar moet natuurlijk een vogel bij!' denk ik heel naïef en ik tijg met m'n iPad naar de Ooijpolder. Bij een groepje wulpen in een weiland haal ik hem uit mijn tas. Mijn hoofd blijkt twee keer op het scherm te staan. Ik kan niet onderscheiden welke kop door de iPad wordt vertoond en welke kop gespiegeld wordt door het glas. En zoals ik al verwachtte zijn de wulpen zo goed als onzichtbaar. Dit wordt niks. Dan maar even lekker 'gewoon' vogelen en thuis een selfie maken zónder vogels.

Ooijpolder

- Wulp
- Spreeuw
- Grote zilverreiger
- Wintertaling
- Slobeend
- Torenvalk
- Kuifeend
- Winterkoning
Een prachtigmooi exemplaar poseerde heel even op een tak langs de weg.
- Krakeend
Ik had ze al eens eerder gezien maar niet de moeite genomen om ze uitgebreid te determineren. Terwijl het toch een mooi, subtiel gekleurd eendje is. Herkenbaar aan de suikerklontjesspiegel op hun flanken.
















- Grauwe gans
- Kolgans
- Ringmus
- Ree
Een ree op de vlucht op een groot stuk omgeploegd akkerland. Heel in de verte zie ik waar hij van geschrokken is. Een blonde, loslopende hond. In de richting waar de ree verdwijnt laat precies op dat moment een vrouw op de fiets haar hond los. Arm reetje in 'Nederland, hondenland'.
- Raaf
Daar ben ik van overtuigd als ik mijn vogelgids dichtsla. Direct daarna slaat de twijfel toe. Raven zie je hier toch zelden of nooit? En een zwarte kraai van zo dichtbij gezien heeft ook best een flinke snavel. Jammer dat-ie zo snel wegvloog. Nu zal ik het nooit zeker weten...
- Staartmees
- Pimpelmees
- Roodborst 

- Vink
Een elftal vinkjes op de weg.
- Buizerd

- Meerkoet
- Wilde eend
- Fuut

Geen opmerkingen:

Een reactie posten