maandag 24 november 2014

Blijmaakvogel

Ja! Jahoepie! Ik heb m'n eerste goudvinkjes gezien! Blijmaakvogels! Drie stuks! Wat een mooie beestjes! Tra-la-la-lie-dom!















Na een paar dagen stomme tekeningen maken moét ik er even uit om te vogelen. Deze keer kies ik voor de Haterse vennen, in de hoop op een blik op een bijzondere eend in de plassen of wat goudhaantjes in de dennenbomen. In het water is echter geen vogel te zien en op een ondefinieerbare vlinder en een alpinopetvogeltje na (zwart-, glans- of matkop) zie ik niks bijzonders. Wel te veel wandelaars met al dan niet loslopende honden.

Voor de schemer invalt fiets ik nog even naar het heideveld bij het Groesbeekse bos om te controleren of de roodborsttapuitjes wel op tijd met vakantie zijn gegaan. Aldaar hoor ik zacht gepiep in een boom tussen het voetpad en de treinrails. Goudhaantjes!* Mijn dag is nu goed! 

Halverwege op de heide overweeg ik dezelfde route weer terug te lopen omdat het al een beetje donker begint te worden. Ik zet toch maar door en dit blijkt een uitstekende keuze te zijn; de vogeltjes die ik even later rond het pad zie fladderen blijken, nadat ik de kijker aan mijn ogen heb gezet, drie prachtige mannetjesgoudvinken te zijn. Nu is mijn dag héél goed!

Haterse vennen / Malden / Groesbeekse bos

- Vlinder
Die horen geloof ik allang weg of doodgevroren te zijn. Helaas kon ik niet zien wat het was. Te ver weg. (Zouden vlinderaars eigenlijk vlinders kunnen determineren aan de hand van hun vlucht?)
- Pimpelmees 
- Koolmees
alpinopetvogel
Gaai
- Roodborst 
- Staartmees
- Grote bonte specht
- Vuurgoudhaantje
*Aanvankelijk dacht ik met gewone goudhaantjes te maken te hebben maar thuisgekomen vond ik het meest gelijkende geluid op m'n vogel-app toch meer als vuurgoudhaantjes klinken.
- Goudvink
Ze vlogen steeds een stukje verderop en zaten continu aan lange riet/grasstengels te trekken. Ze gaan in de herfst toch geen nest bouwen? Of schraapten ze er iets voedselachtigs van af? Op een gegeven moment floot een van de beestjes een mooi riedeltje terwijl hij mijn richting uit keek. Speciaal voor mij natuurlijk. Heel attent.
Het zag er wonderschoon uit, drie van die roodroze vogelborsten tegen de grauwe, schemerende heide-achtergrond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten