vrijdag 28 november 2014

Kuif of niet

Volgens mij heb ik een kuifmees gezien. Maar het was zo'n korte flits dat ik het niet officieel durf te brengen. 

Hoewel open gebieden als de Ooijpolder mij meer trekken, bezoek ik vandaag toch weer heide en bos. Specifieker: dezelfde plek als waar ik een paar dagen geleden mijn drie goudvinkjes zag. Het vogelen begint goed met een zwermpje vinken aan een bosrand, maar als ik door Heumensoord fiets, vliegen de kogels mij (figuurlijk) om de oren. Oefenende militairen, denk ik. Weg vogels! Wat verderop loop ik toch maar de heide op en vlak naast de lawaaierige autoweg bij het Groesbeekse bos zie ik toch nog wat vogeltjes.

Groesbeekse bos / Limoslaan / Monuta Begraafplaats  

- Koolmees
- Vink
Een op de fiets passerende juffrouw vroeg of ik met m'n verrekijker naar een bosuil zat te kijken. Maar het waren een stuk of wat vinkjes. Ook leuk, vonden we allebei.
- Vuurgoudhaan
In het Groesbeeks bos weet ik ze niet met zekerheid te determineren; goudhaantjes óf vuurgoudhaantjes. Vlakbij huis in de Limoslaan kan ik ze echter beter bekijken en dankzij de witte wenkbrauwstreep weet ik nu dat het daar vuurgoudhaantjes waren. Piepkleine, beweeglijke vogeltjes die soms als een kolibrie rond een takje vliegen.
- Kuifmees (?)
Twijfelvogel één. Ik zag hem slechts heel kort en dan nog voornamelijk z'n koppie. Mét kuif. Maar ik durf niet uit te sluiten dat het misschien gewoon een flinke pimpelmeeskuif was.
- Goudvink (?)
Twijfelvogel twee. Wegvliegend, grootte van een zangvogel, met zwart-witte kenmerken. Omdat ik ze inmiddels officieel heb gezien - ook vliegend - durf ik nu best te geloven dat het een goudvink was. (Of toch een bonte specht…?)
- Winterkoning
- Boomkruiper
- Boomklever
Leuk dat ik ze vandaag allebei heb gezien; de boombestijgertjes. Het klevertje had een nootje of een zaad in z'n snavel dat hij in de boomschors propte als wintervoorraad. Hoewel, vlak daarna begon hij te hakken, dus misschien heeft-ie het nootje/zaadje alsnog geopend en verorberd.
- Grote bonte specht
- Roodborst 
Ik hoop niet dat vogelen op het kerkhof érg respectloos is. Waarschijnlijk had ik beter niet op het graf waar die geknielde, huilende mevrouw bij zat kunnen gaan staan verrekijken.*

*(Zwarte humor.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten