zaterdag 11 juli 2015

11-07-15

Donderdag had ik ontzettende behoefte aan een geelgors. Vandaag zag ik er drie! Dus dan heb ik nú ontzettende behoefte aan een wielewaal...
















Nou ja, vandaag ben ik naar een plek geweest waar hij zou zitten. Niet gezien natuurlijk, maar wel lichtelijk opgewonden dat ik die plék überhaupt had gevonden. Dat is ook wat waard, voor een wereldkampioen verdwalen korte afstand als ik.

Heumen / Linden / Beers / Mill / Langenboom / Visvijver De bus / Kasteel Tongelaar / Grave / Nederasselt / Overasselt / Overasseltse- en Haterse Vennen

- Roodborst
- Ekster
Eerst dacht ik dat hij dood op een heuveltje lag. Zijn vleugels gespreid tegen de grond. Maar hij leefde nog en nam waarschijnlijk een zonnebad om de parasieten in zijn verenkleed te doden.
- Zwarte kraai
Op de rug van een schaap. Maar die was daar niet van gediend en schudde hem geschrokken af.
- Gaai
- Aalscholver
- Nijlgans
- Sperwer
(Onder voorbehoud.)
- Huismus
- Ringmus
- Boerenzwaluw
- Gekraagde roodstaart
In eerste instantie zag ik hem niet goed, toen ik langs hem fietste, maar ik voélde dat het een grs'je was. Snel omgekeerd, gelukkig zat hij er nog, goed kunnen bekijken.

Mensen die zich verbaasd afvragen waar ik naar sta te verrekijken beginnen ook te wennen. Sommigen kijken glunderend nieuwsgierig. (Dat mag van mij.)
- Kokmeeuw
- Scholekster
- Grote bonte specht
- Grote lijster
- Vink
- Zwartkop
- Pimpelmees
- Gierzwaluw
- Rode libel
Bijvoorbeeld de steenrode heidelibel.
- Blauwe libel
Bijvoorbeeld de blauwe glazenmaker.
- Grasmus
- Roodborsttapuit
- Buizerd
Ik weet niet of het echt een buizerd was. Hij zat in ieder geval óntzettend te bidden. (Te groot voor een torenvalk.)
- Kievit
- Kneu
- Groene specht
- Waterhoen
- Geelgors
Drie keer zag ik hem. Een keer met een insect in z'n snavel(tje) en twee keer z'n riedeltje afspelend bovenin een boom. Totaal niet schuw. Ze lieten zich schaamteloos makkelijk bekijken. Een insect beet me tijdens het verrekijken van de eerste geelgors in m'n linkerwijsvingertopje. De schoft!
- Groenling

Geen opmerkingen:

Een reactie posten