zondag 12 juli 2015

Doornik natuurakkers

Nog niet hélemaal bijgekomen van de acht uur durende fietsvogeltocht van gisteren, besluit ik 's avonds toch nog een rondje Lent/Bemmel te doen. Vooral uit nieuwsgierigheid of het Lentse broedende kluutjeskoppel de hittegolf van een week geleden heeft doorstaan.

Lent / Bemmelse waard / Doornik natuurakkers

- Zwarte roodstaart
Mooi beestje, maar ik vind dat zijn staart wat roder moet. Het gekraak in zijn riedeltje blijft leuk om te horen.
- Scholekster
- Kluut
In eerste instantie zag ik alleen één volwassen vogel. Maar er bleken gelukkig ook nog twee  jonkies rond te lopen. (Die andere volwassen vogel zal wel een pakje sigaretten zijn gaan halen.)
- Kokmeeuw
- Fuut
- Kuifeend
- Oeverloper
Driftig wippend met z'n kontje. Het wit op zijn verenpak doet denken aan een liggende komma. (Aldus Hans Dorrestijn, een week geleden.)
- Boerenzwaluw
Twee juvenieltjes op een tak. Nog wat vaal en zonder verlengde staartpennen. Had ik maar een fotografisch geheugen. Dan zou ik leuke vogelschetsjes kunnen maken, die ook nog eens redelijk kloppen. (Foto's zijn er al genoeg.)
- Kievit
- Groenling
Een groep van zeker twintig groenlingen, jong en oud, die gezellig kwetterend en 'chéééése' roepend over de Doornik natuurakkers vlogen. Dat het daar zo heet weet ik doordat er een man naar me toe kwam fietsen, die vroeg of 'wij' bijhielden wat voor vogels er zitten. Maar ik was geen 'wij'. Zelfs geen persoon van vogelbelang. Slechts een hobbyist die er lol in heeft om te noteren welke pietjes hij allemaal ziet. Nou ja, hij was duidelijk trots op de akkers en herhaalde de naam meerdere keren. Verder zag ik aan zijn gezicht dat ik hem raar aankeek. Waarom kijk ik mensen toch raar aan...?! Zeker omdat ik zo óntzettend artistiek ben. Dat moet haast wel.
- Winterkoning
- Roodborsttapuit
- Visdief
Vier elegant vliegende lawaaimakers.
- Buizerd
- Graspieper
- Putter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten