donderdag 16 juli 2015

16-07-15

Vanavond ondernam ik een vijfurig fietstochtje aan de bemmelkant van de Waal. Ik zag o.a. een vijftal jonge, dunne, langpotige, in een gele onderbroek geklede kwikstaartjes, spectaculair drinkende gierzwaluwen en een dood steenuiltje.

Lent / Bemmel / Baal / Huissen / Angeren / Gendt

- Huiszwaluw
Het was wat minder druk bij de Lentse huiszwaluwtjes. De meeste jongen zullen al wel uitgevlogen zijn.
- Kokmeeuw
- Scholekster
- Blauwe reiger
- Visdief
- Kluut
Wederom één volwassen kluut, en twee jongen, waarvan er een zich pas na een tijdje wachten liet zien. Hun vaste waterplas begint aardig in te drogen, had ik het idee.
- Oeverloper
- Kievit
- Torenvalk
Hij zat op een lantaarnpaal aan de grote weg. Ze, bedoel ik.
- Putter
- Waterhoen
- Buizerd
Ik zie ze wat minder de laatste tijd. Zal wel door hun nestwerkzaamheden komen.
- Gele kwikstaart
- Kleine karekiet
- Gierzwaluw
Voor het eerst heb ik ze zien drinken. Gewoon tijdens hun vlucht met hun snavel even water scheppen in een meertje. Zonder over de kop te slaan. Want dan zijn ze er denk ik geweest.
- Rietgors
- Koolmees
- Pimpelmees
- Grote bonte specht
Als ik niet goed kan zien met wat voor bonte specht ik te maken heb, dan ga ik altijd maar voor de ordinairste. De grote bonte dus.


















- Steenuil
Aan de rand van de weg, op de Gendtse dijk. Zo dood als een pier. Toen ik er met mijn schoen tegenaan tikte, schoten er van 
alle kanten zwarte kevers uit. Naar huis fietsend voelde ik nog een beetje de dood aan mijn schoen. (Vast niet besmettelijk.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten