vrijdag 24 juli 2015

Kleine zilverreiger


Fietstochtje naar jarig nichtje S. te A., op de laatste vierdaagsedag.

Als ik de Liendense waard in loop zie ik gelijk een ijsvogelmannetje op een prikkeldraadpaaltje aan het water zitten. Kort daarop vliegt hij op nog geen twee meter afstand langs mijn hoofd! 

Om bij de vogelkijkhut te komen moet ik weer teruglopen naar het asfaltweggetje, alwaar ik aangesproken word door een fluoriserende Brabander, die me zesentwintig keer mededeelt dat hij van de natuur houdt. Ook houdt hij van veiligheid. (Vandaar z'n fluoriserende gele shirt.) En zijn nieuwe, dure wandelschoenen maakt hij liever niet vuil in het struweel. M.a.w hij houdt me nogal op met niet ál te interessante mededelingen, en uit beleefdheid moet ik ook nog wat ongetwijfeld interessante vogels aan me voorbij laten vliegen. 

Na een minuut of tien kan ik gelukkig ontsnappen naar de vogelkijkhut. Qua vogels zie ik daar niks bijzonders en ik besluit op een bankje te gaan zitten om mijn tot nog toe gedane waarnemingen te noteren. Als ik even opkijk zie ik opeens, niet al te ver van me vandaan, een opvallend beweeglijke zilverreiger... Ik bekijk hem nog eens goed. Zie ik daar niet een piepklein kuifje in zijn nek? Zwarte snavel, zwarte poten... Til ze eens op... Ja! Gele voeten! De kleine zilverreiger! Een nieuwe Gelderse vogel die bijzonder genoeg is om met rode letters op waarneming.nl vermeld te worden. Bedankt dat je me lang genoeg hebt opgehouden om deze fraaie vogel te kunnen zien, fluoriserende Brabander!


Appeltern / Liendense waard

- Ooievaar
- Waterhoen
- Gierzwaluw 

- Buizerd
- Steenuil
Tijdens het taart eten in de tuin hoor ik opeens luid krassende vogelgeluiden. Heel onbeleefd spring ik midden in een gesprek op, grijp mijn verrekijker, en zie op het dak van de buren een steenuiltje zitten. Voor mijn nichtje en haar gezin niet zo bijzonder, want die hebben dit jaar voor het eerst een broedend steenuiltje op hun erf, in een jaren geleden door een zwager opgehangen nestkast.
































Foto: Broer G., 10 juni 2015.

- Tureluur
Op waarneming.nl zag ik dat er vandaag, behalve de kleine zilverreiger, meerdere steltlopers in de Liendense waard gesignaleerd waren (o.a. witgatje, kemphaan, zwarte ruiter), maar de tureluur was, van de vagere steltlopers, de enige die ik met zekerheid gedetermineerd meen te hebben.
- Kievit
- IJsvogel
- Kluut
Vijf stuks.
- Torenvalk
- Lepelaar
Ik telde er 40.
- Visdief
- Kokmeeuw
En vast nog wat andere merken meeuw, die ik zoals gewoonlijk maar weer links heb laten liggen. (Die zijn voor later.)
- Rietgors

- Grote zilverreiger
- Kleine zilverreiger














- Aalscholver
- Boerenzwaluw
- Fazant
- Patrijs
Ik meen dat het vier opvliegende patrijsjes waren. Maar pin me er niet op vast.
- Putter
- Scholekster
- Witte kwikstaart

Geen opmerkingen:

Een reactie posten