zaterdag 26 maart 2016

Eerste blauwborst van 2016


Zeven uur opgestaan om eens lekker vroeg te gaan vogelen met m'n gloednieuwe verrekijker. Bleek de een avond van tevoren compleet opgelade iPhone-accu weer helemaal leeg te zijn! En vogelen zonder iPhone... kan ik dat nog wel...? Enfin, drie uur later spring ik alsnog met een opgeladen telefoontje op de fiets en rijd ik richting de Linge. Want ik wil die prachtige grutto's en kluten van vorige week deze keer kristalhelder en haarscherp in beeld hebben. 

Vlak voor de rivier zie ik een vogeltje het struweel langs een droge sloot in vliegen. Het zal wel niks bijzonders zijn, en het is vrij druk op de smalle weg (wandelaars, fietsers, nieuwsgierige aagjes), maar ik besluit toch maar even te stoppen. Ik zie 'iets' zitten, richt mijn kijker op het beestje (dat zich duidelijk probeert te verbergen) zie een groot starend oog, een donker spits snaveltje en... een blauwe borst! 

Ik voelde geen scheut van geluk door mijn lichaam gaan, maar mijn humeur schoot knalhard de hoogte in. Tegelijkertijd werd het haantje in mij wakker (ja, heel soms zit er een haantje in mij) en vroeg ik mij af of ik misschien wel het eerste waarneming.nl-gebruikende Nijmeegsvogelwerkgroeplid was dat dit jaar een blauwborst heeft gespot. En dat lijkt zo te zijn! 

Nou ja, daar was ik dus blij mee. Met dat ik de meegenomen lunchbroodjes was vergeten te besmeren met beleg, was ik minder blij. Maar even later op een bankje een grutto voorbij zien vliegen en nog wat later zeven ooievaars door de lucht zien glijden, maakte vandaag tot een topvogeldag. Met dank aan het zonnetje.

Na thuis bijgekomen te zijn, toch nog even de Ooijpolder ingefietst om de ijsvogel door mijn nieuwe kijker te aanschouwen. De laatste paar bezoeken liet hij zich steeds netjes zien. Ook nu weer. Net als een tweetal rietgorzen en een mannetje roodborsttapuit.


















Waarneming.nl doet weer een beetje raar (of ik doe weer eens wat fout.) Een aantal waarnemingen neemt hij namelijk niet op. Bijvoorbeeld mijn zeven ooievaars. Terwijl ik daar juist zo'n práchtige foto van gemaakt had! (Ja, de horizon loopt daar echt zo scheef. En ja, het waren héél kleine ooievaartjes.) 

















Ook voor mijn dode kievit bleef de waarneming.nl-deur gesloten. (Moordenaar onbekend.)


















Deze al fietsende genomen foto van twee grutto's (ingezoomd en rechtgezet) (ik wilde ze niet verjagen) heeft de site echter wel gehaald.

Néé...! Een waarneming.nl-gebruikend Nijmeegsvogelwerkgroeplidkoppel heeft zestien minuten vóór mij de eerste blauwborst van 2016 gezien, zie ik zojuist! Het leven is zó onrechtvaardig... (En ik heb m'n kop volgens mij ook nog verbrand.)

Mars' waarnemingen van vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten