vrijdag 18 maart 2016

Nieuwe oude fiets

Een van de leuke dingen aan vogelen is dat je elk jaar weer opnieuw de eerste wintergast en de eerste zomergast kunt verwelkomen. Vorig jaar zag ik tijdens een excursie vogelaars helemaal in extase raken bij het zien van de eerste gierzwaluwen van het jaar. Aanstekelijk! Je wordt er zelf ook enthousiast van. En het mooie is dat je geen duur al dan niet digitaal abonnement hoeft te nemen om al dat moois te zien en die jaarlijks terugkerende ervaringen te mogen meemaken!

Volgens mijn fietsenmaker (ik denk dat ik op dit moment ongeveer recht boven hem zit) was mijn huidige fiets op sterven na dood. Gelukkig had peetoom H. mij een hele tijd terug al zijn door een elektrisch exemplaar vervangen fiets beloofd. Broer G. was graag bereid om de fiets op te pikken en hier voor de deur af te leveren. Broer C. ging onmiddellijk met oliespuitbussen, sleutels en moeren aan de slag om hem marsgeschikt te maken, toen ik hem de fiets liet zien. Kijk, aan zulke broers heb je nog eens wat! Als tegenprestatie som ik dan graag al mijn fysieke ongemakjes op.

Ze kwamen waarschijnlijk niet uit het zuiden gevlogen, maar vandaag zag ik mijn eerste witte kwikstaart en mijn eerste rietgorsjes van dit jaar.

Die prachtige spreeuw in die boom boven mijn bankje, in de Bruuk bij Groesbeek, moét wel Spaans zijn geweest. Hij klepperde met zijn snavel als een señorita met haar castagnetten.

Als ik in het Heumens bos afrem omdat ik een vreemd geluidje uit m'n nieuwe, oude fiets meen te horen, zie ik nog net een spectaculair mooie goudvink (
) uit het struweel opvliegen. Kort daarop schrik ik me half lam van twee mannetjesmerels die luid kwetterend en vechtend vlak boven mijn hoofd langsscheren.

Opa's en oma's kunnen hun irritante kleinkinderen nog altijd naar het nageslachthuis brengen. Deze tergend slechte woordgrap had van Seth G. kunnen zijn, maar bedacht ik helemaal zelf op weg naar huis. Snel weer vergeten!


Mars' waarnemingen van vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten