maandag 14 maart 2016

Goffert


Op de fiets naar de Goffert, want daar zitten appelvinken. En die staan nog steeds nummer één op het lijstje van vrij gewone Gelderse vogels die ik hoognodig eens een keer moet waarnemen. Drukke bedoening aldaar, wandelaars, joggers, fietsers en héél veel hondenuitlaters. Ik duik dus snel het bos in voor wat meer privacy en besluit alvast om de volgende keer op een belachelijk vroeg tijdsstip terug te keren. Die appelvinken kom ik natuurlijk niet tegen, maar drie elkaar achtervolgende grote bonte spechten maken veel goed. (Op een gegeven moment meen ik er zelfs vijf te tellen, maar daar zullen wel doublures tussen gezeten hebben.) 

Vanuit de kruin van een dennen-achtige boom (van bomen weet ik nog minder dan van vogels) hoor ik een groepsgeluid dat ik niet kan thuisbrengen. Pas als er een aantal vogels uit de boom schieten en ik er een in beeld weet te vangen, zie ik waar ik mee te maken heb. Flinke, witte wenkbrauwstreep en roestplekken onder de vleugels. Mijn eerste koperwieken van deze winter! Ik schat een stuk of vijfentwintig. Leuk, leuk!

Grappig hoe ik nu hóór dat groenlingen veel vaker voorkomen dan ik gedacht had. In mijn eerste vogeljaar ging ik slechts puur op visuele waarnemingen af, en heb ik zo vele vogels aan me voorbij laten gaan omdat ik hun geluiden niet herkende of er sowieso niet naar luisterde. Naar die groenling naast het Goffertstadion heb ik overigens nog opvallend lang moeten zoeken voordat ik hem in beeld kreeg. Terwijl de boom waarin hij zat nog compleet kaal was. En dan natuurlijk precies op het moment dat ik hem te pakken had er vandoor vliegen.

De man met de telelens in het bos laat ik maar voor wat het is, terwijl ik misschien wel voor de laatste keer deze winter naar een vijftal sijsjes hoog in een boom staar. (Een collegavogelaar van de Nijmeegse vogelwerkgroep zag een uur later vanuit zijn tuin een 'wolk' van zo'n driehonderd sijsjes overvliegen. Terug naar Scandinavië en Rusland.)

Nu heb ik toch het (of één van de) pimpelmeesriedeltje(s) door. Twee, drie sjilpjes, gevolgd door een trillend sliertje. Dat kan zelfs ík onthouden. Weer een centimetertje vogelgeluidenkennis vergaard!


Mars' waarnemingen van vandaag.

2 opmerkingen:

  1. Ha Mars, Goede plek voor Appelvink zijn ook wel de bosjes bij Boskapel en het parkje verder west rondom dat appartementencomplex (Tussen Graafseweg en Oude Graafseweg). groet Bart http://goo.gl/DtNQ65

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is vlakbij mijn ouderlijk huis! Ik wist niet dat je dat bos überhaupt in mocht of kon komen. Bedankt voor de tip, Bart!

    BeantwoordenVerwijderen