woensdag 9 maart 2016

Grus grus!

Een in de lucht hevig tekeergaande blauwe reiger doet mij van mijn fiets afstappen. In het struikgewas onder hem zie ik een buizerd vlak boven de grond een aantal aanvallen uitvoeren. Blijkbaar bevalt dat de reiger niet. Wat wil hij beschermen? Voor jongen is het nog te vroeg. Ik verplaats me een paar meter naar links en zie door mijn kijker een grote zilverreiger in de vlakbij liggende sloot. Als ik weer omhoog kijk zwermen er vier (!) blauwe reigers en vijf (!) grote zilverreigers boven de buizerd! Die inmiddels zelf aangevallen wordt door een drietal zwarte kraaien. Op een gegeven moment verdwijnt al het gevogelte weer en blijft de buizerd alleen achter op een paaltje. Iets verderop zie ik er nog een in een boom landen. Geen idee wat er allemaal aan de hand was... 

(Excuses voor de anticlimax. Maar zo is de natuur, hè? Vol met anticlimaxen!)

Dan wordt mijn aandacht getrokken door een onbekend geluid heel in de verte. Ik zie een stuk of vijftig slanke vogels, hoog in de lucht, vliegend richting het kerkje van Ooij. Ganzen? Maar de Ooijse kolletjes en grauwe ganzen zie ik eigenlijk nooit op die manier vliegen in een lange sliert, waarin je met moeite nog een v-vorm ontdekt. Door mijn poging een stuk in hun richting te fietsen raak ik ze helaas alleen maar sneller kwijt, buiten beeld. Thuisgekomen vind ik op waarneming.nl een foto van precies zo’n zelfde sliert. Van kraanvogels! Heb ik hier mijn eerste kraanvogels bij de staart?! Móet haast wel! Vooral omdat er vandaag grote groepen van die beesten boven Gelderland zijn gesignaleerd. Nieuwe Gelderse vogel voor ome Mars!

Mars' waarnemingen van vandaag.

Edit 10-03-16: Ik heb m'n kraanvogelwaarneming toch maar weggehaald op waarneming.nl. Geen 100% zekerheid: geen melding. Ook niet met 'onzeker' aangevinkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten