zondag 20 maart 2016

Welkom-grutto-weekend 2016


Wát een mooi beestje is dat toch, de grutto. Lekkere lawaaimaker, uitstekende vliegenier, prachtige roodbruine kleur en een snavel om u tegen te zeggen. 

Het was 'Welkom-grutto-weekend 2016' en dat vond ik geinig genoeg om naar die beestjes op zoek te gaan langs de rivier de Linge. Want daar zouden ze zitten, werd mij vorig jaar al verteld. Bovendien waren er vanaf die plek al wat waarneming.nl-meldingen doorgegeven. In eerste instantie betekende dat met een chagrijnig gemoed 'eindeloos' fietsen door winderige weilanden in de miezerregen. Met hier en daar een meerkoet of wilde eend in het water. Toen ik op een gegeven moment echter kon stoppen voor wat berg- en wat slobeenden (lijken van een afstand een beetje op elkaar. Ik kon ze nu mooi letterlijk naast elkaar vergelijken) hoorde ik in de verte de onmiskenbare gruttoroep. En ja hoor, twee bruine vlekjes met een lange spitse snavel, in een plas achter de Linge. Speurtocht volbracht! We konden weer naar huis. 

Gelukkig fietste ik nog zo'n driehonderd meter langs de rivier door, om bij een plas aan te komen met volop kuifeenden, krakeenden, smienten, kluten en zo'n vijfenveertig roepende, vliegende en foeragerende grutto's! (Misschien een paar dubbel geteld, want die beestjes zitten natuurlijk niet continu stil.) Wat kan een vervelende, natte en grauwe fietstocht dan makkelijk omslaan in een succesvol pleziertochtje!

Die roepende grutto's brachten me op het idee om wat geluidsopnamen met m'n iPhone te maken. Die staan nu in m'n iTunes. En er is vast wel een manier om die hier of op waarneming.nl te plaatsen. Maar ik heb geen zin om dat nu uit te zoeken. Dus jullie komen goed weg!


Wat gek; waarneming.nl heeft een uur aan waarnemingen weggelaten. Precies de waarnemingen die ik hierboven beschrijf. Als ik ze handmatig invoer accepteert de site ze ook niet. Ik snap er niks van.

Edit 21-03-16: toch nog een paar waarnemingen kunnen toevoegen. Maar die elf grutto's, drie smienten en vier krakeenden willen ze blijkbaar niet hebben.

Edit 20-02-17: natuurlijk stonden die waarnemingen er wel. Op de Arnhem-pagina. Denk toch eens na, man!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten