zondag 8 mei 2016

Big Day 2016

'Mooi, twee bij mekaar!' De drie mannen waren uit de haastig geparkeerde auto gesprongen alsof ze op het punt stonden een bank te overvallen. Of een vogelaar een pak slaag te geven. Ze liepen snel naar het water en keken heel even naar de twee grote gele kwikstaarten waar ik al tien minuten van stond te genieten. Zittend in het gras aan de oever bij het HD-gemaal zag ik de vogels vlak boven het water heen en weer fladderen. Happend naar de volop aanwezige muggetjes. Om vervolgens met een snavel vol insecten op een rietstengel uit te rusten. Een prachtig gezicht. Net zo snel als dat de mannen gekomen waren verdwenen ze ook weer met hun auto. Toen drong het tot me door dat het vandaag 'Big Day' is. Binnen vierentwintig uur moeten de deelnemers zoveel mogelijk vogels zien te waarnemen. Wie de meeste soorten heeft gevonden is de winnaar. Het kwam op mij wel héél haastig over. Mijn eerstvolgende vogeltjes bekeek ik extra lang en extra traag. Heerlijk!

Vandaag hoorde ik ook mijn eerste 2016-sprinkhaanzanger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten