zaterdag 14 mei 2016

Witwangstern

Om half drie 's nachts, na afloop van een feest in Arnhem, enigszins tipsy met de fiets thuis gearriveerd. Maar de volgende ochtend om half tien, wederom met de fiets, wel weer netjes present bij de vogelcursus-excursie in de Millingerwaard! Ik heb zo mijn stoere momenten. 

Zelfs met mijn vermoeide lijf kon ik het niet laten om na de excursie nog een paar uur door te vogelen. Juist dan kom ik regelmatig de leukste vogels tegen. Deze keer waren dat o.a. de tapuit, de blauwborst en de zomertaling. Vóór de excursie kwam ik al een mannetje roodborsttapuit en een ijsvogel op een brugleuning tegen. Alle vijf vogels die we tijdens de excursie niet hebben gezien. Toch kreeg ik de bijzonderste waarneming deze keer wél tijdens de excursie in de schoot geworpen. De zeldzame witwangstern had de Millingerwaard met een bezoek vereerd. Tegelijkertijd zagen we even verderop een beverrat met jong langszwemmen. Leuke momenten! Vermoedelijk breng ik geluk bij Millingerwaardexcursies; een paar weken terug zagen we daar de in die contreien zeldzame bontbekplevier en kanoet! (Die eerste kwamen we vandaag overigens weer tegen.)

Prachtige vogel hoor, die witwangstern. Maar hij zag er een beetje uit als een ongewassen visdiefje. Zelfde verhaal met de middelste bonte specht. Da's een beetje een verloederde versie van de grote bonte specht. Met flinke dank aan hun zeldzaamheid worden deze vogels veel meer bewonderd dan hun éigenlijk veel mooiere, grafisch strakkere familieleden. Onrechtvaardig!


Groepsportret met de ontdekker van de witwangstern. (Die man met die blauwe ogen.)





















Zo'n leuk spoor laat een bever in het zand achter. Met dank aan zijn staart.





















Foto voor boomschorsliefhebbers. Die bestaan vast wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten