dinsdag 3 mei 2016

Bontbekplevier, casarca en kanoet

Maar liefst drie nieuwe Gelderse vogels bij de dinsdagavondexcursie in de Millingerwaard! De bontbekplevier (vier stuks) en de casarca (twee stuks). Van de derde werd de jonge excursieleider zelfs nog behoorlijk opgewonden: de kanoet! Dat is een kustvogel en die heeft hier eigenlijk helegaar niks te zoeken. Vette rode letters krijgt hij op waarneming.nl! Een heel eind verderop stond een filmploeg van Omroep Gelderland opnames te maken voor het natuurprogramma Buitengewoon. Met een beetje geluk kom ik t.z.t. nog als zwart stipje in beeld. Terwijl ik de excursieleider aanstoot met de vraag 'Maar welke is nou de kanoet...?’.

Over die laatste vogel gesproken; een paar uur eerder stond ik bij de Erlecomse waard te verrekijken naar een steltloper die ik niet kon thuisbrengen. Geen grutto, te korte poten en snavel, roodoranje borst... eerlijk gezegd leek-ie sprekend op de kanoet! Maar als die daar morgen niet wordt gezien zal het wel een heel ordinair steltlopertje zijn waar ik even niet aan had gedacht. Ik maakte ter plekke dit schetsje:











Vandaag ook m’n eerste gierzwaluw van het jaar gezien en m’n eerste 2016-koekoek gehoord. En m'n eerste kleine plevierenparing meegemaakt. Teruggefietst met een beginnend vogelaar die de beste Nederlandse atleet op de 100 kilometer hardlopen blijkt te zijn. Makkelijk bijgehouden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten