donderdag 19 mei 2016

Ralreiger


Vandaag ben ik éindelijk eens op bezoek gegaan bij oom H. en tante N. in Afferden. Dat er vijf minuten verderop een zeldzame ralreiger was gesignaleerd is púúr toeval.

Eigenlijk wilde ik naar de Millingerwaard fietsen. In een tweet las ik dat de baardmannetjes daar de volgende dag opnames zouden gaan maken voor hun televisieprogramma. Mijn plan was om vanachter een struik stiekem een foto van ze te maken en hem op waarneming.nl te plaatsen. 'Baardmannetjes, stadium: adult zomerkleed, gedrag: ruiend, toelichting: Nico makkelijk benaderbaar, Hans enigszins opvliegend.' Helaas bleek de tweet een retweet van een dag eerder te zijn, dus het feest ging niet door.

Na een tijdje tevergeefs zoeken naar de ralreiger op de plek waar hij al een paar dagen vertoefde, besloot ik een eind verderop te gaan kijken. De op dat moment enige andere vogelaar die aanwezig was, en waar ik even gezellig mee gekletst had, gaf het op. Hij liep met zijn telescoop richting de auto. Een paar minuten later, ik was al een eind op weg op een pad langs de dijkkant, hoorde ik geclaxonneer achter me. De vogelaar was hard achteruit gereden om mij te waarschuwen. Bij het wegrijden had hij vanuit het raam gezien dat het prachtige 
beestje toch nog tevoorschijn was gekomen. Attente man! Ik mocht ook nog door zijn telescoop kijken. En ik stond precies naast hem toen hij deze foto's van de reiger nam.

Daarna arriveerden er steeds meer mensen. Een fotograaf uit België die niet kon wáchten op de volgende twitch van de dag. Plaatselijke bevolking die, al dan niet gewapend met een fotocamera, naar hún zeldzame vogel kwamen kijken. Vogelaars die één blik op het beestje wierpen, het invoerden op waarneming.nl en er weer snel vandoor gingen. En mensen als ik, voor wie het kijken naar de ralreiger niet lang genoeg kon duren. Vooral zijn metamorfose bij het opvliegen van
goudbruine vogel naar een melkwit beestje was een mooi gezicht.

Regelmatig roep ik dat ik niet zo'n liefhebber van dat twitchen ben. Dierentuinbezoek, noemde Nico de Haan het ergens, als ik het me goed herinner. (Zonder opgesloten dieren, denk ik dan. Maar wel met een prikkeldraadafrastering in dit geval.) Toch vond ik het stiekem wel leuk. Vrolijkheid alom. Enthousiaste mensen die beginnen te glunderen bij de aanblik van een simpel vogeltje. En er ook graag over praten. I.p.v. over hypotheken, auto's en Ajax die de landstitel misloopt. Zélf ontdekken blijft natuurlijk wel het summum.





























Dit schetsje maakte de striptekenaar die de reiger graag wilde natekenen en zichzelf vervloekte om zijn gebrek aan fotografisch geheugen. (Tekening stiekem thuis een beetje verder uitgewerkt en ingekleurd.)

Mars' waarnemingen van vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten